MOTORPROBLEMER? 6,2/6,5 mulige løsninger
#41
Posted 08 October 2010 - 14:26
På Chevrolet 6,2/6,5 med mekanisk pumpe gjør du som følger. Demonter gammelt filter og monter nytt, koble så bort rød/rosa ledning som sitter i toppen på dieselpumpen (ikke den grønne), skru opp sort plast skrue på toppen av dieselfilter holderen og sett på en slange eller en flaske inn på den lille rør stussen som stikker ut på siden, dra så rundt motoren på starteren i 15 sec intervaller til det kommer ren diesel ut av røret. skru så igjen lufteskruen og sett på ledning på pumpa. START.
GM biler med elektronisk pumpe skifter du filteret, åpner sikrings boks i motor rom og tar ut rele for fuel pump(plassering er merket av i lokket) koble så sammen kontakt nr 30 med 87 med en lednings stump, du vil da høre en tikkende lyd under bilen(så sant pumpa er OK) , åpne så den sorte lufteskruen på toppen av filteret til det kommer diesel.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#42
Posted 08 October 2010 - 14:59
etter drit å bugs nedi, setter i nytt filter å starter......
ATT,4" eksos m/3" downpipe,Bosch Duraterm glødeplugger,Holly LP,PMD relocated.
Heath Diesel Dmax vifte 21".
#43
Posted 17 November 2010 - 04:30
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#44
Posted 30 December 2010 - 11:41
Kan være dyserør fra IP som lekker
er å få kjøpt som komplett sett a 8 stykk hos SSD
men uansett her er rekkefølgen for røra ut fra pumpa til dysene gjelder 6,5td 96+
nye rør trekkes til med 36Nm (28lb ft)
"do not bend the inj. lines"
Edited by KapteinMike, 30 December 2010 - 13:31.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#45
Posted 16 April 2011 - 00:54
#46
Posted 16 April 2011 - 05:06
Kommer det vann/kondens i dieselen.. så vil det ruste også fra innsiden, men det er saltet og andre forhold som tar røra utenifra
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#47
Posted 28 September 2011 - 08:03
Dårlige batterier kan være en årsak (strømtom) Prøv ei natt på lader
funker ikke det kan du like gjærne investere i nye.. Optima anbefales 2X 55Ah på 850CCA
men i det minste velg noen med høy startkapasitet 100Ah og 550A som er for lite som startkapasitet i streng kulde
pluss Batterier i parallell dobler amperstyrken og da klarer ikke den originale dynamoen å henge med for lading under kjøring
f.eks 2x100Ah = 200Ah men dynamo ikke gir mer enn 105A da ligger du på 50% effekt til batteriene og da har jeg ikke tatt med strømforbruket i bilen
Fryst dieselfilter: løsning bytte filter og hold dieseltanken mest mulig full
Glødeplugger som ikke virker:
trenger ikke være alle som er defekte. men lønner seg å bytte alle sammen
Bare til info så kan du fint ha 2x100ah batterier selv om dynamoen gir "bare" 105 A.... Så lenge du ikke har høyere forbruk enn 105A så vil dynamoen holde batteriene fullt oppladet hele tiden. Så lenge ladespenningen er høyere enn batterispenningen så kan du lade batteriene til 100% med 1A om det så skulle være, det tar bare lenger tid. Til eksempel så måtte du hatt en batterilader på 200A for å lade de to batteriene fulle om denne forklaringa di skulle stemme Ikke skrem folk fra å kjøpe seg store batterier Men det du skriver om startkapasitet er riktig!
PK.
#48
Posted 28 September 2011 - 14:02
PK.
lurer da på hvorfor jeg hele tiden måtte lade batteriene 1natt hver 14dag med lader da jeg hadde 2x100A batterier (hadde masse småkjøring) men etter jeg monterte 2x55A optima batterier har ikke dette vært noe tema lengre. og har like mye småkjøring, skal også nevne at jeg i ettertid har montert en 10A defalader da vi har hatt temperaturer ned mot -40 de siste 2 vintrene her hjemme
folk må velge det de vil men jeg anbefaler disse, rett å slett pga egen erfaring
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#49
Posted 28 September 2011 - 14:42
folk må velge det de vil men jeg anbefaler disse, rett å slett pga egen erfaring
Det kan være flere årsaker... bynte de 100a batteriene å dra på seg noen år kanskje? eller stått strømtomme en eller flere ganger? I såfall tar de imot lading dårligere og da klarer du ikke å lade opp igjen det du har brukt på gløding og starting og annet forbruk på en kort tur. Optimabatteriene er også slik att de har en flatere utladningskurve (beholder høy spenning helt mot full utladning) enn vanlige blybatterier av samme størrelse, gir høyere startstrøm og lades raskere opp (tar imot høyere ladestrøm)da de har lavere indre motstand. Selv om dynamoen gir 105a så gir den ikke mer enn batteriene klarer ta imot, så for å si det enkelt så suger Optimabatteriene til seg lading raskere enn vanlig blybatterier (selv om de er friske), så det er mulig det var det som gjorde forskjellen for deg?
Og optima, eller de fleste gel-batterier er bedre enn blybatterier.
Men amperetimer er amperetimer om folk nå skulle ønske å ha mye å ta av så er det ingenting i veien for det, Dynamoen kan lade om det er 500ah batterier selv om den bare leverer 105a bare forbruket er lavere enn det dynamoen leverer. Det var bare det jeg ville frem til.
#50
Posted 28 September 2011 - 15:43
de var 2år gamle
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#51
Posted 09 October 2011 - 11:47
Batterier er som ferskvare. Kan være lønnsomt etter 5 år å vurderes byttes.
Noen gele batteri ønsker helst 14.2 volt ladespenning (ofte en ønskedrøm i mange biler)...
Andre lade regulatorer kan hjelpe på dette, feks fra Defa (velkjent hos radio amatører):
http://www.ladix.no/...r...=35&lang=nb
Og et annet kjent problem:
Sjekk spesielt jord kabelen mellom sidematet batteri og gods! Ir gjør, at bilen ikke starter og lader dårlig.
Bygg om til toppmatet batteri kabling....
#52
Posted 29 October 2011 - 16:06
FSD eller PMD
så lenge du ikke har Kjølebrakett sitter den noe inn i helvete kuke plassert på originalplasseringa si
på Sjåførsiden av Dieselpumpa nedi V så får å skifte den der må du av med innsug osv for å komme til
Behøver ikke ta av innsug osv. for å få på sjøtledning og sette en ny FDS ett annet sted.
Jeg brukte en lang flattrekker og vippet av kontakten, så brukte jeg en lang nebbtang og fisket den opp av hullet.
Byttet FDSen på under 15 min. mulig noen som har brukt halve dagen, og skrudd av halve motoren banner stygt nå.
Lenge leve latskapen.
#53
Posted 24 December 2011 - 00:25
begynner å bli litt plagsom å ut å starte bien 3-4 ganger hver morgen
#54
Posted 01 January 2012 - 18:11
Mvh
Edited by Wikingen, 01 January 2012 - 18:12.
Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...!
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ).
#55
Posted 05 January 2012 - 21:20
#56
Posted 14 January 2012 - 01:39
Var nede på østlandet å hentet en '98 burban i fjor sommer, gikk som ei klokke på under 1,2 på mila mellom kjeller og trondheim. ( pumpene på shell på kjeller slår ut på 150 liter forresten folkens, det fant jeg fort ut )
Ikkeno problemer med den bortsett fra ene stigtrinnfeste som hadde tatt sin død av alt saltet på veiene(fort gjort å sveise).
MEN... her i høst på tur på jobb døde plutselig motoren, og i 80+ med 3 tonn bil plutselig uten styre og bremseservo må jeg innrømme jeg ble noe overrasket for å si det mildt. I hvertfall stoppet den to ganger på de drøyt 4 milene på jobb.. så gikk den fint en periode, så var det en periode med ett og annet stopp, rett før jul fikk jeg byttet dieselfilter, luftfilter og multireim.. dette ble gjort hos en kompis som bor ca 15 mil og en ferje unna...var jaggu bare såvidt jeg kom meg hjem den kvelden.. den stoppet og stoppet, men startet merkelig nok hver gang med varierende kjørning (med unntak av ett stopp der det måtte startkabler til) i noen minutter etter et av de siste stoppene oppdaget jeg at den gikk på tomgang og lave turtall, men med det samme jeg gasset litt stoppet den, men det var kun den gangen, ellers spiller det ingen rolle om det er tomgang eller 90km/t. siste gangen den stoppet den kvelden var mens jeg ventet på ferja.. etter det gikk den fint til nå over jul.
Sist mandag stoppet den først på morran mens jeg kostet snø deretter på ettermiddagen på tur hjem fra jobb stoppet den 5 ganger på 2,5 mil.. 2 av gangene var inn i H ugunstig med smale mørke veier og vinterføre, ene gangen den stoppet måtte jeg skremme frem en bonde fra middagshvila og ut i traktoren for å ha noe å hekte startkabler på, batteriet jeg hadde baki like ikke en uke i 10-15 minusgrader uten vedlikeholdslading... Siden den lader med over 14 volt er det ikke noe problem å få strøm tilbake på batteriene, så den starter stort sett etter et lite halvminutt eller så..Motorlampa lyste etter 2 av stoppene.. men forsvant og har ikke blitt sett hverken før etter siden...
Når jeg gikk gjennom papirene som fulgte med den, så jeg at den hadde vært hos Bergheim i bærum i 09 og byttet driveren, der hadde de (går jeg ut fra) flyttet driveren frem og opp foran venstre batteri, oppunder panseret, der hadde de boret 4 hull og satt nedi maskingjengede skruer?? så når jeg begynte å sjekke litt rundt viste det seg at driveren satt mere eller mindre løst, tror det var bare 1 av skruene som var motstand i.. mao. ikke noe kontakt med metall på undersiden å skryte av, satte den fast med skikkelige skruer, men jeg tror nok pasienten ikke står til å redde...
Klarte ikke å dy meg i dag.. måtte ringe Bergheim for å fortelle dem hvor imponert jeg var over kvaliteten på jobben de gjorde med å flytte driveren, og ikke minst så glad jeg var for at de hadde kuttet kabelstokken istedenfor å bruke en skjøtekabel...
Vil driveren får noe som helst gunstig driftstemp der de har satt den?
http://i277.photobuc...0063640x480.jpg
http://i277.photobuc...0061640x480.jpg
De hadde brukt kabelsko for å skjøte ledningene med en tilhengerkabel, ikke hadde de kostet på en cm isoleringstape heller.. så kabelskoene til tross for at de var limfylt lå oppe i dagen, ikke spess gunstig i årevis, hadde ikke annet for hånden etter å ha satt den fast, så jeg smurte rundt med marine grease for at det ikke skulle trekke vann inn under boksen etter å ha sprayet kontakten og lagt noen runder vulketape rundt ledningene... Har sett mye rart under diverse panser opp gjennom årene.. men det der var noe av det minst proffe jeg har sett som kommer fra et verksted, spesielt merkeverksted, i dette tilfelle til og med importør...
så... tilbake til det jeg egentlig skulle spurt om.. Ut fra de opplysningene over, er det noen tvil om at det er FSD som må byttes?
Setter pris på alle forslag
Edit: Måtte bare legge ved et bilde av koblingene ved pumpa
Edited by Suxel, 14 January 2012 - 02:52.
#57
Posted 14 January 2012 - 11:02
Var nede på østlandet å hentet en '98 burban i fjor sommer, gikk som ei klokke på under 1,2 på mila mellom kjeller og trondheim. ( pumpene på shell på kjeller slår ut på 150 liter forresten folkens, det fant jeg fort ut )
Ikkeno problemer med den bortsett fra ene stigtrinnfeste som hadde tatt sin død av alt saltet på veiene(fort gjort å sveise).
MEN... her i høst på tur på jobb døde plutselig motoren, og i 80+ med 3 tonn bil plutselig uten styre og bremseservo må jeg innrømme jeg ble noe overrasket for å si det mildt. I hvertfall stoppet den to ganger på de drøyt 4 milene på jobb.. så gikk den fint en periode, så var det en periode med ett og annet stopp, rett før jul fikk jeg byttet dieselfilter, luftfilter og multireim.. dette ble gjort hos en kompis som bor ca 15 mil og en ferje unna...var jaggu bare såvidt jeg kom meg hjem den kvelden.. den stoppet og stoppet, men startet merkelig nok hver gang med varierende kjørning (med unntak av ett stopp der det måtte startkabler til) i noen minutter etter et av de siste stoppene oppdaget jeg at den gikk på tomgang og lave turtall, men med det samme jeg gasset litt stoppet den, men det var kun den gangen, ellers spiller det ingen rolle om det er tomgang eller 90km/t. siste gangen den stoppet den kvelden var mens jeg ventet på ferja.. etter det gikk den fint til nå over jul.
Sist mandag stoppet den først på morran mens jeg kostet snø deretter på ettermiddagen på tur hjem fra jobb stoppet den 5 ganger på 2,5 mil.. 2 av gangene var inn i H ugunstig med smale mørke veier og vinterføre, ene gangen den stoppet måtte jeg skremme frem en bonde fra middagshvila og ut i traktoren for å ha noe å hekte startkabler på, batteriet jeg hadde baki like ikke en uke i 10-15 minusgrader uten vedlikeholdslading... Siden den lader med over 14 volt er det ikke noe problem å få strøm tilbake på batteriene, så den starter stort sett etter et lite halvminutt eller så..Motorlampa lyste etter 2 av stoppene.. men forsvant og har ikke blitt sett hverken før etter siden...
Når jeg gikk gjennom papirene som fulgte med den, så jeg at den hadde vært hos Bergheim i bærum i 09 og byttet driveren, der hadde de (går jeg ut fra) flyttet driveren frem og opp foran venstre batteri, oppunder panseret, der hadde de boret 4 hull og satt nedi maskingjengede skruer?? så når jeg begynte å sjekke litt rundt viste det seg at driveren satt mere eller mindre løst, tror det var bare 1 av skruene som var motstand i.. mao. ikke noe kontakt med metall på undersiden å skryte av, satte den fast med skikkelige skruer, men jeg tror nok pasienten ikke står til å redde...
Klarte ikke å dy meg i dag.. måtte ringe Bergheim for å fortelle dem hvor imponert jeg var over kvaliteten på jobben de gjorde med å flytte driveren, og ikke minst så glad jeg var for at de hadde kuttet kabelstokken istedenfor å bruke en skjøtekabel...
Vil driveren får noe som helst gunstig driftstemp der de har satt den?
http://i277.photobuc...0063640x480.jpg
http://i277.photobuc...0061640x480.jpg
De hadde brukt kabelsko for å skjøte ledningene med en tilhengerkabel, ikke hadde de kostet på en cm isoleringstape heller.. så kabelskoene til tross for at de var limfylt lå oppe i dagen, ikke spess gunstig i årevis, hadde ikke annet for hånden etter å ha satt den fast, så jeg smurte rundt med marine grease for at det ikke skulle trekke vann inn under boksen etter å ha sprayet kontakten og lagt noen runder vulketape rundt ledningene... Har sett mye rart under diverse panser opp gjennom årene.. men det der var noe av det minst proffe jeg har sett som kommer fra et verksted, spesielt merkeverksted, i dette tilfelle til og med importør...
så... tilbake til det jeg egentlig skulle spurt om.. Ut fra de opplysningene over, er det noen tvil om at det er FSD som må byttes?
Setter pris på alle forslag
Edit: Måtte bare legge ved et bilde av koblingene ved pumpa
Kjøp deg en ny FSD på www.rockauto.com der koster de ca.1200 kr kjøpte ny derifra i mars 2011 fungerer fin fint. Dem har også skjøte kabel og kjøle ribbe til råd for 350 kr. Set mange her inne anbefaler stanadyne av den grå typen...tja har da bytta defekte slike også så tviler på om det egentlig er vært bryet i å kjøpe de til det dobbelte av prisen de koster på rock. Kjøp ny liftpump i samma slengen du bestiller deg ny fsd. Så skal du se det ordner seg.
I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.
#58
Posted 14 January 2012 - 11:11
Kjørte fra Larvik til Fredrikstad med en 28 fot Daycruser på henger,svartosen sto ut bak så jeg så ikke båten i speilene og brått stoppen den.
Tror nok du kan bestille deg en ny fra US med en gang, Spander en sjøteledning med #9 motstand samtidig.
#59
Posted 14 January 2012 - 12:52
Hva er forskjellen på de to typene? Snakket litt med Skaugs tidligere i uka, han snakket om en forsterket utgave med kraftigere viklinger og grovere loddinger? den ble 5200 inkl. brakett for å montere på innsuget og kabel...
Ved bestilling fra rock, kommer det toll på den i tillegg til mva?
#60
Posted 14 January 2012 - 16:46
LES TOPIC
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF