Gå til innhold



Foto

MOTORPROBLEMER? 6,2/6,5 mulige løsninger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
167 replies to this topic

#141 arildespenaas

arildespenaas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 26 October 2016 - 16:02

komentar/mitt tips til:

 

+ Kjøres lang tid på Starter før start
- Slitte Dyser
- Defekte glødeplugger / gløderele 

 

Tips:

I stedet koblet jeg på en extra bryter for å slå av temp måler til glöde releet, da glöder den selv om min chevy van g30 er varm

funker bra som faen det ;)



#142 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 27 October 2016 - 23:59

komentar/mitt tips til:

 

+ Kjøres lang tid på Starter før start
- Slitte Dyser
- Defekte glødeplugger / gløderele 

 

Tips:

I stedet koblet jeg på en extra bryter for å slå av temp måler til glöde releet, da glöder den selv om min chevy van g30 er varm

funker bra som faen det ;)

 

Det var jo lurt, lurer på om det hadde funka på min K2500 også, nå har jeg lagt opp til et ekstra rele rundt det originale med egen trykk knapp på så det gjør jo nytta, men likte ideen din.



#143 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 16 November 2016 - 11:56

Denne kan jo være av interesse.

 

http://www.73-87chev...esel_Engine.pdf



#144 VestlandsTahoe

VestlandsTahoe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 02 May 2017 - 22:49

Heisann!

 

Ny på forum og på Chevrolet.

Har lest rundt om på forum før jeg poster, men vil gjerne dele bilens tilstand, iom. det ble litt forskjellige svar her og der.

Har en 97 Tahoe 6.5 som har fått litt startproblemer.

Startet relativt greit når motoren er kald - det vil si drar litt på startern før det starter.

Så kjører jeg problemfritt, MEN når jeg sløkker bilen og skal starte den igjen, DA vil den ikke starte. Den drar og drar og drar på starteren til ingen nytte.

Motoren gløder fint - fødepumpa går.

En dag lot jeg bilen stå å kjøle seg ned noen timer, for å så starte den igjen. Og det gikk bra, men drog litt før den starta ordntlig.

Hva kan problemet være?

Har fått hørt at FSD har ryki, men og at glødeplugger kan være problemet.

Er litt rart at den starter kald men ikke varm. Har aldri stoppet i fart.

 

Setter pris på all hjelp :)



#145 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 02 May 2017 - 23:30

Fsd, slik begynte min også for noen år siden, før den kuttet motor i fart.
Litt for spennende når den kuttet motor i 80 på svingete vei, med lite brems og nermest null styring.


#146 VestlandsTahoe

VestlandsTahoe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 03 May 2017 - 02:36

Takk for kjapt svar! Da blir det en ny FSD, har du en anbefaling på hvilke type som er best? Og eventuelt hvor det blir greiest å handle den?
Håper da inderlig du ikke fikk oppleve det i 80km/t!

#147 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 04 May 2017 - 07:49

Stanadyne eller Dtech, Jeg har handlet 6.5 deler hos Minges og er godt fornøyd, vil også anbefale Sarpsborg Motor. FSD bør flyttes ut av varmen, dette står det mye om på nettet. Håper dette er et FSD problem, da dette er rimelig og enkelt å fikse. En ting du kan prøve, etter at du stopper motoren når den er varm, spyl forsiktig med kaldt vann over høytrykkspumpa (IP) for å kjøle denne ned, prøv å starte igjen nå. Om den starter nå så kan det være du har et problem med selve IP.



#148 VestlandsTahoe

VestlandsTahoe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 05 May 2017 - 06:16

Takk for svar! 

Har fått eit greitt tilbud på en Dorman PMD, mulig jeg kan få ta i Dtech.

Men jeg kan bruke gamle kjøleribben? 

 

Skal prøve å ha på litt kaldt vann på høytrykkspumpa idag, takk for tips :)



#149 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 06 May 2017 - 12:27

Du kan bruke den samme kjøleribba, fysiske mål er de samme. Husk å montere motstand i koblinga, for gjort å glemme om man ikke er informert om dette. 



#150 VestlandsTahoe

VestlandsTahoe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 22 May 2017 - 22:12

Dieselpumpa er ny for 20 000km siden, fått bytt FSD nå med #9 resistor. Men problemet er der. Starter å går fint, men stopper jeg og prøver å starte etter 5min, så vil den ikke. Måtte taues hjem forrige dagen.
Kan dette vere dynamo problem?
Måleren i dashbordet ligger som regel på 14 eller litt under. Men har hendt at den detter ned på 9-10 mens jeg kjører.
Eller er batteriene rett og slett slitne?

På forhånd takk :)

#151 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 22 May 2017 - 23:44

Det er mye dårlig håndverk gjort med lysene på bilen etter den kom til Norge. Mye uisolerte avklipte ledninger bak lampene. Gir ikke optimalt med spenning. På min gamle bil kunne det ta flere minutter før lysene kom på (ikke nok til å drive rele).

Sjekk først kortslutninger (også tilhenger kontakt).

105A dynamo er lite til 2 batterier i en diesel Tahoe. 2002 modellen har til sammenligning 130 A med bare 1 batteri. Du får feks en 250A dynamo for rundt 2500 kr fra statene (Ebay)....

Batterier er ferskvare. 4-5 år burde de fungere. Alt over er bonus.

Husk på - du kan bli lurt av feks radio forsterker i bilen. Jeg ødela 3 batterier og en dynamo før jeg fant feilen. Forsterker trakk over 2 A når motor var av. Et relé hadde hengt seg. Mål forbruk mellom batteri og batteri kabel med et universal instrument. Milli Ampere er ok - alt over finn synderen med å ta ut 1 og 1 sikring fra sikringsskap...

Vurder å kjøpe Priority start (rundt 1200kr) og monter dette mellom batteri og bil. Forbruket slåes av og du har fremdeles nok strøm til å kunne starte...

Edited by Arngor, 22 May 2017 - 23:55.


#152 chevy1

chevy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 23 May 2017 - 12:52

Når spenningen synker under kjøring innimellom, så var det hos meg en utslitt dynamo som var årsaken. Og da lades batteriene heller dårlig.

Har også hørt at starteren kan være utslitt så den ikke får opp nok fart til at motor starter. Dette skjedde for vedkommende som kjøpte subben min. Han kjøpte nye batteri først, men det var ikke noe hjelp i. 



#153 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 14 June 2017 - 21:47

''Vestlands Tahoe''

Fikk du ordning på problemet ditt?



#154 VestlandsTahoe

VestlandsTahoe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 18 June 2017 - 01:23

Har fått bytt dynamo, det gikk fint. Den var nok synderen, men desverre bare en del av problemet.:/

har fortsatt litt startproblemer, men bare av og til. Det starter hver gang motor er kald. Men når jeg har kjørt litt og motoren er varm, så kan jeg få problemer med å starte. Glødingen går, men den drar på starteren.  Noen ganger starter den etter 2.omgang med gløding etter et par minutters ventetid, brukte 4 forsøk en gang helt til den startet.

En annen gang ble betteriene tappet og jeg måtte ha starthjelp med startkabler. Da startet bilen med en gang.

Mistenker nå at Batteriene er ikke optimale pga den dårlige dynamoen jeg hadde.

Noen ideer? Føler jeg har prøvd alt untatt å bytte glødeplugger og batterier.

Har ikke fått sjekket om noe "stjeler" strøm mens bilen er av.



#155 chevy1

chevy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 18 June 2017 - 08:24

Når bilen er varm, gløder den da like lenge som når den er kald?

Vi hadde en annen sub på tunet som startet med en gang når den var kald, men når den var varm så kuttet glødingen ut for tidlig, og da var den veldig tungstartet. Selv med nye dyser og nyoverhalt motor. 

Monterte da ekstra gløderele og bryter for tavangskjøring av dette rele.  



#156 VestlandsTahoe

VestlandsTahoe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 18 June 2017 - 15:48

Den gløder like lenge når den er varm, eneste gangene den ikke gløder mye er visst jeg ikke får start etter normal gløding og prøver igjen etter et par minutters ventetid.
Men et eks på problemet; startet fint i tunet, kjører 1mil ca, stopper for å fylle diesel, gløder, drar bare på starteren og får ikke start. Men den kan også starte helt perfekt og. Også kan den dra lenge på starteren før den tenner.
Har angst for å sløkke bilen om jeg skal på handling eller noe, så bilen står på tomgang når jeg er på butikken.
Ellers så går bilen som ei kule.

#157 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 18 June 2017 - 19:48

Har du prøvd å kjøle ned høytrykkspumpa når bilen er varm og du ikke får start?

Skal jo ikke være nødvendig på ei pumpe som har bare 20 000K, men det koster jo ikke noe å prøve, kjenner frustrasjonen din.



#158 VestlandsTahoe

VestlandsTahoe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 19 June 2017 - 03:26

Nei har ikke prøvd det, men kan gjøre det :)
Men har og tenk på om det kan vere gløderelee, veivsensor eller releet til dieselpumpa. Noen som har vert borti problemer den veien når det kommer til start?
Skal også vaske EGR vengtilen for smuss for å vere sikker.

#159 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 19 June 2017 - 07:50

Om det er gløderele som ikke slår inn, så ser du vel det på glødelampa? lyser glødelampa så slår nok gløderele inn. Med varm motor så starter de fleste 6.5 uten å gløde skulle jeg tro. Kan naturligvis være sensor problemer men dette har sikkert noen andre her inne erfaringer med.



#160 Frank.6.5 1996

Frank.6.5 1996

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 19 June 2017 - 18:37

Hei.
Er ny her så vet ikke om dette blir rett.
Men......har plutselig fått en rar lyd i motoren.6.5td.96 mod. Når jeg startet den for 3 dager siden virket det som om oljetrykket ikke var der. Det banket noe grumt i motoren. Men etter ca 3 sekunder forsvant den og den hørtes ok ut. Ingen varselamper kom på. Kjørte da ca 1 km da begynte bankingen igjen. Stoppet og skjekket oljen. Var på minimumsmerket. Fylte på en liter og kjørte videre uten noe ulyd men motorlampen var på (varselampen)
Morgenen etter var lampen slukket og motoren gikk veldig pent. Men når jeg skulle hjem fra jobb i dag begynte det å knakkle i motoren igjen.og motorlampen kom på.kjørte hjem og skjekket oljen. Det var nokk olje. Stoppet motoren og lot den hvile i en time. Startet den og lyden var borte men motorlampen var på.
Jeg fylte en skvett qmi olje i motoren for 5 år siden og motoren bråker ikke som de andre 6.5 motorene.
Men hvorfor kommer motorlampen på.
Og hvorfor den grumme bankelyden. Høres ut som en skikkelig kaldstart på kaldeste vinteren.
Noen som vet ?