Gå til innhold



Foto

MOTORPROBLEMER? 6,2/6,5 mulige løsninger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
167 replies to this topic

#121 Sondredchevrolet

Sondredchevrolet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 31 March 2015 - 21:49

Og får vel bestille den selonoid ventilen og prøve, glemte og nevne att motorlyset lyser også. Prøver og få tatt en diagnose i morgen.

#122 Sondredchevrolet

Sondredchevrolet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 21 May 2015 - 15:40

Ville berre oppdatere prøvde med solenoid ventil, denne var det ikke. Så skiftet eg turbo trykks føler på toppen av insug. Map sensor. Nå virker den fint igjen. 😀

#123 brooklyn

brooklyn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 26 July 2015 - 09:29

Jeg begynner å bli lei gm nå. Har en tahoe 97 som på fredag fikk akutte problemer.. Lå i 70-80 og plutselig så ga den gass selv, opp og ned i turtall. Rører ikke gassen men den står og ruser seg helt selv. Litt ugjevn gange .. Ikke bra.. Frykter selvsagt det verste .. Så håper at det kan være bagatell. Har fått ny fsd . Men kan det være turbo, elektronikk, register, eller hva??? Noen ide.

#124 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 26 July 2015 - 14:16

Ser du har ny Fsd, hvor er denne montert? Det jeg har lest er at dette er ofte i sammenheng med problem med Fsd eller ip..

Mr.C

#125 brooklyn

brooklyn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 26 July 2015 - 21:06

Montert med cooler oppe på motor.

#126 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 26 July 2015 - 21:22

Det er en alt for varm plassering, da den varme luften fra radiator og motor vil holde den for varm. Ville flyttet den ut av motor rom i grillen eller nede inne i innsug på framfanger med skikkelig kjøleribber,.
Blir det for varmt kan en Fsd ryke fort.
Hvilken Fsd kjøpte du?

Sjekk at jording til ip har god kontakt, sjekk at alle ledninger og plugger i kontakt sitter bra.

Når det tps(gasspedalsensor, den har to kretser tror jeg) sensor så ville det kommet opp en feilkode vil jeg tro.



Mr.C

#127 brooklyn

brooklyn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 27 July 2015 - 07:16

Kjøpte fsd fra skaugs i Brumunddal. De mente at det ikke var feil plassering og at det også var noe med for lang ledning hvis man plasserte den feks i fanger eller skjerm.. Men jeg vet ikke 100% hva som er best.. Ingen motorlampe eller feilkode.

#128 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 27 July 2015 - 10:14

Kjøpte fsd fra skaugs i Brumunddal. De mente at det ikke var feil plassering og at det også var noe med for lang ledning hvis man plasserte den feks i fanger eller skjerm.. Men jeg vet ikke 100% hva som er best.. Ingen motorlampe eller feilkode.

Jeg vil anbefale å lese deg litt opp på et forum som heter The Truck Stop, er utrolig mye informasjon der. Men jeg har lest flere ganger at det blir anbefalt å ikke ha Fsd på kjøleribbe i motor rom og spesielt på innsug på topp av motor da varmen fra motor og radiator vil bli for høy temp ( hjelper lite med kjøleribber når luften er 100++ grader) og det blir anbefalt å ha den ut av motorrommet. Jeg har den selv fremme i grillen vedsidenav venstre lykt(med kjøleribbe mot front slik at al luft er fersk luft som møter front av bilen) . Ikke noe problem. Og ingen problem med lengre skjøte kabler så lenge disse er av god kvalitet. Leroydiesel har alt du trenger.

http://leroydiesel.c...ne-electronics/

Er Fsd standyne eller flightsystem? Eller noe annet? har lest at det er mye dårlige Kina kopier.

Men når det gjelder den rusingen tror jeg detkan være tps sensor til gasspedal. Tror ikke denne er så dyr så kan sikkert byttes for å eliminere.

Jeg hadde byttet tps å flyttet Fsd ut av motorrommet. Muligens sjekket opp i hvilken Fsd du har, og byttet til en bra Fsd dersom problemet ikke forsvant av tps bytte.

Jeg mener å ha lest om "runaway " med dårlig Fsd og dårlig tps sensor. FSD blir fort defekt dersom det er for varmt.

Men som sagt anbefaler jeg at du går inn TTS forumet å leser evt.spør der så får du meget korrekt å god info.

Si i fra om du finner ut av det, så blir det lettere for neste mann med samme problem :)

Kanskje Manfred på forumet her kan tipse om noe her?

Mr.C

#129 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 28 July 2015 - 08:35

Det er en alt for varm plassering, da den varme luften fra radiator og motor vil holde den for varm. Ville flyttet den ut av motor rom i grillen eller nede inne i innsug på framfanger med skikkelig kjøleribber,.
Blir det for varmt kan en Fsd ryke fort.
Hvilken Fsd kjøpte du?

Sjekk at jording til ip har god kontakt, sjekk at alle ledninger og plugger i kontakt sitter bra.

Når det tps(gasspedalsensor, den har to kretser tror jeg) sensor så ville det kommet opp en feilkode vil jeg tro.



Mr.C

 

Som jag har läst mig till så har pedalen 3 sensorer som man kan mäta över. Dock så skall denna lämna felkoder och motorlampa. 

Har än så länge inte bytt en enda pedal (skruvar på fler än mina egna...). Men någon skall vara först. Denna del verkar vara över medel bra :)

Se inlägg nr 6. http://www.dieselpla...ump-my-azz.html

 

Kjøpte fsd fra skaugs i Brumunddal. De mente at det ikke var feil plassering og at det også var noe med for lang ledning hvis man plasserte den feks i fanger eller skjerm.. Men jeg vet ikke 100% hva som er best.. Ingen motorlampe eller feilkode.

 

Levnadstid på en FSD/ PMD är nja ca vet inte... Såg att du bytt denna ca i Mars/ April? Du fick med motståndet i FSD eller flyttade denna från den gamla?

Vad du beskriver som fel så är de ju väldigt likt FSD problem men förstår att de känns helt fel då denna är relativt ny. 

 

Mvh

Manfred



#130 brooklyn

brooklyn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 29 July 2015 - 15:08

Kan man bytte motstanden??? Eller er fsd fucked hvis det blir sånn... Har fra den forrige. Så kunne jo prøvet det...

#131 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 29 July 2015 - 16:17

Kan man bytte motstanden??? Eller er fsd fucked hvis det blir sånn... Har fra den forrige. Så kunne jo prøvet det...

 
Har du motståndet i den nya FSD? Eller har du kört utan? Motståndet är löst och kan tas av. Det är inte alltid de följer med när man köper ny FSD.
Så ser den ut:
http://www.ssdiesels...n_resistor.html
 
Det går att köra utan en stund då de går en syklus på 50 starter sen läser denna av på nytt och då kan de bli ballad därför frågar jag.

http://www.offroad.n...-og-null-pedal/
http://www.offroad.n...or#entry1690602

 

Mvh

Manfred



#132 LMC

LMC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 30 July 2015 - 20:44

Jeg begynner å bli lei gm nå. Har en tahoe 97 som på fredag fikk akutte problemer.. Lå i 70-80 og plutselig så ga den gass selv, opp og ned i turtall. Rører ikke gassen men den står og ruser seg helt selv. Litt ugjevn gange .. Ikke bra.. Frykter selvsagt det verste .. Så håper at det kan være bagatell. Har fått ny fsd . Men kan det være turbo, elektronikk, register, eller hva??? Noen ide.

Hei.

Jeg tipper det er FSD som har tatt kvelden.

Har hatt noen av de samme symtomene på min bil og den forrige jeg hadde.

Første gang i fjor høst,da den plutselig ga full gass selv,uten at gasspedalen hadde noen som helst påvirkning på turtallet.

Dette var i overkant spennende,da jeg kjørte i kø og holdt på å kjøre inn i bilen foran.Klarte å hindre det ved å stå på bremsen og skru av tenningen.

Fikk trillet inn på en busslomme og prøvde å starte opp igjen,da gikk den opp på fullt turtall med en gang og stoppet av seg selv,muligens en turtallsperre som kutter den.

Dette skjedde hver gang jeg startet den :iiam: .Mekaniker med diagnoseapparat konstaterte at IP var gåen.

IP ble byttet med fabrikkny IP med FSD montert på pumpen. :thumbsdown:

Motor har gått helt fint frem til juni i år.Sto i kø en morgen,da stopper plutselig motoren.Prøver å starte,ingen tegn til liv.Mistenker FSD,siden den er montert på IP :thumbsdown: ,og jeg opplevde det samme på forrige bilen.Ringer bergingsbil og venter.Etter ca.20 min. prøver jeg å starte igjen,da fyrer den med en gang.Vurderer å kjøre videre,men tar ikke sjansen,da den kan stoppe når som helst.

Får bilen hjem i garasjen,og bytter FSD om ettermiddagen,da flytter jeg den frem i motorommet ved høyre forskjerm med forlengerkabel og monterer den på kjøleribbe med en 12 volt pc vifte i tillegg,i håp om at det er nok kjøling. :rolleyes2:

Dette fungerer fint i 2-3 uker.Står i kø en ettermiddag,da den plutselig begynner å ruse seg opp og ned på turtallet,gasspedalen har ingen virkning.

Får bilen hjem igjen med bergingsbil,bytter FSD og alt er i orden.

Har nå flyttet FSD ut av motorommet og inn i kupèen,monterte den under førersetet på en brakett med kjøler og vifte.

Har nettopp kommet hjem fra 4 uker ferietur i Sverige med 2 tonn campingvogn på slep,uten noe problemer med motor eller FSD.

Har kjent på FSD noen ganger underveis,men den blir ikke varm,bare såvidt lunken.Krysser fingrene for at dette er en holdbar plassering. :)


Edited by LMC, 30 July 2015 - 20:48.


#133 Langbein_

Langbein_

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 13 August 2015 - 21:05

.


Edited by Langbein_, 13 August 2015 - 21:51.


#134 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 03 August 2016 - 11:46

Er det noen her som har prøvd å justere på optisk sensor i IP for å få inn litt mer drivstoff? 



#135 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 788 Innlegg:

Posted 04 August 2016 - 18:27

Driver å monterer brakett til rygge/arbeids lys. Fandt en smart måte å få lagt press på drillen (se bilder)

Attached Thumbnails

  • DSC03285.JPG
  • DSC03287.jpg

Edited by Jonta, 04 August 2016 - 18:31.


#136 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 05 August 2016 - 09:01

Hei.

Jeg tipper det er FSD som har tatt kvelden.

Har hatt noen av de samme symtomene på min bil og den forrige jeg hadde.

Første gang i fjor høst,da den plutselig ga full gass selv,uten at gasspedalen hadde noen som helst påvirkning på turtallet.

Dette var i overkant spennende,da jeg kjørte i kø og holdt på å kjøre inn i bilen foran.Klarte å hindre det ved å stå på bremsen og skru av tenningen.

Fikk trillet inn på en busslomme og prøvde å starte opp igjen,da gikk den opp på fullt turtall med en gang og stoppet av seg selv,muligens en turtallsperre som kutter den.

Dette skjedde hver gang jeg startet den :iiam: .Mekaniker med diagnoseapparat konstaterte at IP var gåen.

IP ble byttet med fabrikkny IP med FSD montert på pumpen. :thumbsdown:

Motor har gått helt fint frem til juni i år.Sto i kø en morgen,da stopper plutselig motoren.Prøver å starte,ingen tegn til liv.Mistenker FSD,siden den er montert på IP :thumbsdown: ,og jeg opplevde det samme på forrige bilen.Ringer bergingsbil og venter.Etter ca.20 min. prøver jeg å starte igjen,da fyrer den med en gang.Vurderer å kjøre videre,men tar ikke sjansen,da den kan stoppe når som helst.

Får bilen hjem i garasjen,og bytter FSD om ettermiddagen,da flytter jeg den frem i motorommet ved høyre forskjerm med forlengerkabel og monterer den på kjøleribbe med en 12 volt pc vifte i tillegg,i håp om at det er nok kjøling. :rolleyes2:

Dette fungerer fint i 2-3 uker.Står i kø en ettermiddag,da den plutselig begynner å ruse seg opp og ned på turtallet,gasspedalen har ingen virkning.

Får bilen hjem igjen med bergingsbil,bytter FSD og alt er i orden.

Har nå flyttet FSD ut av motorommet og inn i kupèen,monterte den under førersetet på en brakett med kjøler og vifte.

Har nettopp kommet hjem fra 4 uker ferietur i Sverige med 2 tonn campingvogn på slep,uten noe problemer med motor eller FSD.

Har kjent på FSD noen ganger underveis,men den blir ikke varm,bare såvidt lunken.Krysser fingrene for at dette er en holdbar plassering. :)

 

Var IP gåen? tror det har vært byttet mange IP bare for at FSD er fucked, men for all del, en IP kan jo ryke, håper motoren fungerer nå.



#137 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 07 August 2016 - 09:54

Er det noen her som har prøvd å justere på optisk sensor i IP for å få inn litt mer drivstoff? 

 

Man får inte in mer diesel vid justering av optiska sensorn i IP. Denna fungarar som en kamaxelgivare och till insprutningstidpunkt.

Programvara eller chip beroende på årsmod gäller. Ev motståndet på FSD till högre tal. Inte de stora skillnaden men lite mer.

 

Mvh

Manfred


Edited by manfred, 07 August 2016 - 21:55.


#138 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 07 August 2016 - 10:55

Ok, takker for svar, da trenger jeg ikke begynne å klå på den (det var da enda godt) har allerede satt inn motstand #9, sammen med 4'' diamond eye og et luftfilter med box som skal gi litt pustehjelp. Må vel gå til innkjøp av A-team turbo og KOJO tune for å få noe mer ut av seksfemmen nå. Kan jo prøve å gjøre wastegaten om til mekanisk og prøve meg frem litt, vil bare montere noen manometer først så jeg har litt mere kontroll på hva som skjer.



#139 LMC

LMC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 07 August 2016 - 15:05

 

Var IP gåen? tror det har vært byttet mange IP bare for at FSD er fucked, men for all del, en IP kan jo ryke, håper motoren fungerer nå.

 

Ja,IP var gåen.Prøvde å bytte FSD uten at det hjalp.

Har ikke hatt noen problemer siden ifjor,har vært på ferietur i år også,med vogn på slep. :)


Edited by LMC, 07 August 2016 - 15:07.


#140 kingcab1987

kingcab1987

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 17 October 2016 - 19:39

Er det mulig og se hvilken motstand en har?

Har ikkje montert fsd sjøl, og vet ikkje hvilken type som står i.