Hadde en bare hatt nok penger til å sette i gang en rettssak om dette mot BT/SVV. Det er rett og slett vrangvilje og det er så typisk norske byråkrater at jeg blir kvalm.
Nå kan du registere ned Tahoe 2000+ modeller !
#301
Posted 30 August 2013 - 16:42
#302
Posted 03 September 2013 - 06:24
Har tatt tak i saken og drøftet den med noen som trolig kan ta det litt videre fremover. Det er absolutt særdeles tydelig at det kun går ut på vrangvilje, da de finner på noe nytt å kreve hver gang man klarer å finne den dokumentasjonen de etterspør..
Skrev også formell klage til VD på praksisen med å ikke meddele trafikkstasjonene om ny dokumentutsteder. VD var "mistenkelig" raske med å informere trafikkstasjonene om at den forrige ikke lenger var godkjent, men når de da nekter å informere om hvem som er ny, da tyder det på vrangvilje eller politiske føringer fra oven.
Ikke umulig at det er gitt noen føringer ovenfra for å "straffe" de som har en bil som det i sin tid aldri er betalt noen engangsavgift på og nå ønsker å få den nedregistrert til personbil..
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#303
Posted 03 September 2013 - 09:41
Har vært gjennom hele greien med VD i oslo, saken endte hos VD hos avdelingsleder X og videresendt til saksbehandler y.Begjærte innsyn i saken min med henvisning til offentlighetsloven. Det var ikke gjort noe selv om jeg fikk beskjed fra Y om at saken var sendt videre til trafikkstasjon z.
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#304
Posted 03 September 2013 - 13:35
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#305
Posted 03 September 2013 - 18:33
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#306
Posted 13 September 2013 - 23:02
Ingen problemer å få redusert totalvekt fra 3538 kg til 3175 kg på Avalanche 1500, eller Truckmaster som min er kalt. Autonova skaffet papirer og den lokale trafikkstasjonen godkjente. Litt dyrt med 18750 kr for papirene, men nå har jeg grønne skilt på min 2005 mod. Om en har gasstank i lasterommet er det ikke plass til "statskassa" så da blir det ikke varebil.
Kult at dyreste delen er dokumentavgiften... Men bra det går ennå da. Har planer om å få tak i en Avalanche og få nedregistrert.
#307
Posted 14 September 2013 - 06:38
Ingen problemer å få redusert totalvekt fra 3538 kg til 3175 kg på Avalanche 1500, eller Truckmaster som min er kalt. Autonova skaffet papirer og den lokale trafikkstasjonen godkjente. Litt dyrt med 18750 kr for papirene, men nå har jeg grønne skilt på min 2005 mod. Om en har gasstank i lasterommet er det ikke plass til "statskassa" så da blir det ikke varebil.
Det er ikke bare litt dyrt, det er helt latterlig..før nyttår tok de 12500+moms (ca 15000 kr) for de samme papirene.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#308
Posted 17 September 2013 - 11:59
Forstår det slik etter og ha lest gjennom tråden:
- Selv om bilen er passert 10år kan ikke nedreg fra C1 ti B gjennomføres nå, eller... Gjelder dette bare biler som ikke er over 10år?
- Klistermerke i døren må være leselig? Mitt er så slitt at det er tilnærmet uleselig..... Er det normalt at klistermerke i døra er leselig...? Understellsnummeret må vel være det som gjelder, foran et klistermerke som kan "fornyes"....
Tahoen er 2003mod, bensin/gass C1 registrert.
Har planer om og sette inn originalt baksete, og helst omreg til B.
#309
Posted 17 September 2013 - 14:34
Om bilen er over eller under ti år i Norge har ingen betydning for selve nedregistreringen, det eneste det utgjør er nødvendigheten av å betale avgift eller ikke. Biler som har vært registrert i Norge 10 år eller mer vil ikke få noen avgift å betale ved statusendring.
Når bilen er over ti år kan du sette inn baksetet uten å måtte dokumentere noe som helst, må bare sette det inn og vise bilen på trafikkstasjonen. Da forblir vektene uendret, men du får økt antall sitteplasser.
Ønsker du å få satt ned totalvekten så bilen kan kjøres med B-førerkort må man, sånn saken står i dag, fremlegge en dokumentasjon og skifte fjærer bak, til tross for at fabrikasjonsskiltet ifølge kjøretøyforskriften § 10-1 skal være gyldig som vektgaranti og fjærene bak er akkurat de samme som satt der originalt. Det er denne praksisen jeg vil til livs, først og fremst.
Biler laget for eksportmarkedet skal ha fabrikasjonsskilt-klistremerke både på førerdøren (amerikansk type) og i dørkarmen til venstre bakdør (europeisk type). Målet mitt er at dette skal kunne brukes som grunnlag for endring av vekter uten noen teknisk endring..
Dersom man vil endre bilen fra lastebil til varebil kl. 2 (grønne skilter) koster det ingenting i avgift selv om bilen er under ti år. Dette går ikke på Tahoe uten å ødelegge interiøret, da takhøyden er for lav bakerst mot bakluken for å få plass til "statskassen". Er nok mest aktuelt for pickup og lignende som faktisk har plass til statskassen uten å rasere interiøret..
Edited by Turbodrive, 17 September 2013 - 14:37.
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#310
Posted 17 September 2013 - 20:14
Tror ikke veidirektoratet gir seg her, bløffer bevist. Det har jeg erfart.
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#311
Posted 17 September 2013 - 20:44
Når man får samme saksbehandler på klagesak på den praksisen som utøves som har skrevet hvilken praksis som skal utøves, da er det heldigvis et brudd på bl.a. forvaltningsloven om inhabilitet. Trenering og vedtak som fattes uten hjemmel er også noen ting som går inn i rekken av "sabotasje" fra Vegdirektoratets side..
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#312
Posted 17 September 2013 - 22:29
Uansett er jeg nå utrolig glad jeg tok avgjørelsen om å gjøre dette i Juni da "vinduet var åpent noen måneder"
Lurer på å selge bilen min nå, og da har jeg nok igjen for at jeg nedregistrerte.
#313
Posted 18 September 2013 - 09:31
Men hva hjeper det, de fraskriver seg ALTNår man får samme saksbehandler på klagesak på den praksisen som utøves som har skrevet hvilken praksis som skal utøves, da er det heldigvis et brudd på bl.a. forvaltningsloven om inhabilitet. Trenering og vedtak som fattes uten hjemmel er også noen ting som går inn i rekken av "sabotasje" fra Vegdirektoratets side..
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#314
Posted 18 September 2013 - 14:22
Menneskerettighetsdomstolen i Haag...
#315
Posted 18 September 2013 - 22:18
Sivilombudsmannen, media, det er mange muligheter dersom man ikke når frem etter å ha påpekt konkrete feil/mangler i saksbehandlingen.
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#316
Posted 19 September 2013 - 07:40
tror ikke det gjelper, de skjuler seg bak at de ikke kan gå tilbake. Og de forholder seg til gjeldene regler...Sivilombudsmannen, media, det er mange muligheter dersom man ikke når frem etter å ha påpekt konkrete feil/mangler i saksbehandlingen.
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#317
Posted 19 September 2013 - 16:16
Problemet er jo akkurat at de ikke forholder seg til gjeldende regler. Det kravet de har om teknisk endring er ikke hjemlet i forskrift og kan heller ikke begrunnes ut fra noe teknisk/sikkerhetsmessig hensyn. Det som ligger til grunn for dette er at det å utføre en teknisk endring på bilen kan utløse krav til ny vektgaranti - greit nok. Men - de har valgt å snu hele saken på hodet og kreve at det utføres en eller annen teknisk endring for å godta en ny vektgaranti..
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#318
Posted 08 October 2013 - 12:52
Hei!
Jeg registrerte ned vår 2000 Tahoe i 2007 fra C1 til B med 8 seter. Ble først skrevet 9 seter, men pga for lite nyttelast ble dette justert fra 9 til 8. Tekniske data/vekter er nå:
MÅL OG VEKT
Lengde 505 cm
Bredde 207 cm
Egenvekt 2445 kg
Egenvekt med fører 2520 kg
Tillatt totalvekt 3130 kg
Maks nyttelast 610 kg
Maksvekt tilhenger m/brems 3500 kg
Maksvekt tilhenger u/brems 454 kg
Maksvekt på tilhengerkobling 141 kg
Maks vogntogvekt 6350 kg
Maks taklast 100 kg
Maks aksellast foran 1633 kg
Maks aksellast bak 1814 kg
Hengervekt ble ikke endret ved nedregistrering.
Fjærene bak ble byttet til originalfjærer. "C1" fjærene som satt på bilen var kraftigere (tykkere tråd, større omkrets og flere runder).
De nye originale fjærene har samme delenummer uavhengig av om bilen har 2 eller 3 seterader (totalvekt 3085 eller 3130).
Dokumentasjonen vi fikk (kjøpte) fra Bergheim ble skrevet ut med totalvekt 3130.
#319
Posted 08 October 2013 - 16:30
Hei!
Jeg registrerte ned vår 2000 Tahoe i 2007 fra C1 til B med 8 seter. Ble først skrevet 9 seter, men pga for lite nyttelast ble dette justert fra 9 til 8. Tekniske data/vekter er nå:
MÅL OG VEKT
Lengde 505 cm
Bredde 207 cm
Egenvekt 2445 kg
Egenvekt med fører 2520 kg
Tillatt totalvekt 3130 kg
Maks nyttelast 610 kg
Maksvekt tilhenger m/brems 3500 kg
Maksvekt tilhenger u/brems 454 kg
Maksvekt på tilhengerkobling 141 kg
Maks vogntogvekt 6350 kg
Maks taklast 100 kg
Maks aksellast foran 1633 kg
Maks aksellast bak 1814 kg
Hengervekt ble ikke endret ved nedregistrering.
Fjærene bak ble byttet til originalfjærer. "C1" fjærene som satt på bilen var kraftigere (tykkere tråd, større omkrets og flere runder).
De nye originale fjærene har samme delenummer uavhengig av om bilen har 2 eller 3 seterader (totalvekt 3085 eller 3130).
Dokumentasjonen vi fikk (kjøpte) fra Bergheim ble skrevet ut med totalvekt 3130.
Forstå det den som kan....
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#320
Posted 08 October 2013 - 19:41
Ja, de tallene der stemmer for bil med original 8-seter. Biler levert uten 3. seterad har 3085 kg som original totalvekt og aksellast F/B 1633/1701.
Man får ikke bilen som 9-seter med original totalvekt siden det rett og slett ikke er plass til "standardpersonen" på 75 kg på alle 9 plassene uten å overgå totalvekten. Om man beholder bilen som C1-bil med totalvekt 3560 kan man ha den som 9-seter.
Av en eller annen grunn er hengervekt uten brems på C1-bilene 750 kg mens originalt er 1000 lbs som altså blir 454 kg.
Ellers er det også noen små variasjoner i egenvekt virker det som - har sett biler med egenvekt uten fører fra 2400 til 2475 kg.
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.