Gå til innhold



Foto

Nå kan du registere ned Tahoe 2000+ modeller !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
686 replies to this topic

#41 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 September 2012 - 06:30

Dette beløpet tilsvarer 164 passeringer i bomringen fra Drammen siden og inn til Oslo. Inntjent på et halvt år. Med rabatter noen måneder mer.

Sjekk garasjen min for ulemper for biler over 3,5 tonn. De blir du kvitt på kjøpet også.

Mye handler om tilbud og etterspørsel. Man må jo ikke gjøre det.

#42 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 05 September 2012 - 08:26

Her i Stavangerdistriktet er det ca 450 passeringer.
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#43 Mr.Jack

Mr.Jack

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 501 Innlegg:

Posted 05 September 2012 - 09:58

I Tromsø er det NULL! Ingen bomringer. Har heller ikke mulighet/ønske om å kjøre 1600 km til Oslo for å vise bilen.
Eneste fordelen for meg er at fruen kan kjøre bilen, samt det å slippe årlig PKK.

#44 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 05 September 2012 - 19:29

Er det noen som vet hva 7200 LB GVW og 8600 LB GVW står for?
Hvis det er totalvekt, og jeg har brukt riktig tabell, blir tallene 3901kg og 3266kg alltså 7200 bilene er allerede person eller varebiler.

#45 Audiot

Audiot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 186 Innlegg:

Posted 05 September 2012 - 20:03

Er det noen som vet hva 7200 LB GVW og 8600 LB GVW står for?
Hvis det er totalvekt, og jeg har brukt riktig tabell, blir tallene 3901kg og 3266kg alltså 7200 bilene er allerede person eller varebiler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_vehicle_weight_rating

#46 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 05 September 2012 - 20:16

Det er i og for seg riktig, men 7200lb bilene ble i sin tid "bygget om" til å være over 3500kg her i Norge for å "snyte" staten for en halv mill i avgifter - derav problemet med å ta de ned igjen. De er i følge Norske papirer på 3501kg og ikke 3266kg.
Det var mye "papirjuks" en periode slik at vegdirektoratet etter hvert inndro alle løyver til å klasse opp/ned biler. Det har pga dette vært umulig å regge ned nyere Tahoe inntil nå.

Er prisen urimelig? Kanskje......Er det tullete og urimelig at det skal være vanskelig? Helt klart, men dette er heeeeeelt frivillig å gjøre og her på Østlandet sparer man dette inn på ganske kort tid i bomavgifter.
Roar, Lightfoot Racing

#47 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 05 September 2012 - 23:07

Vesentlig mindre avgifter på lett lastebil altså, hmm, men det krever jo C1 lappen da...

#48 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 06 September 2012 - 11:25

Hadde vært snasent om noen som har gjort dette kunne "offentliggjort" papirer, altså vognkort og eventuelle mailer. Skjønner at Bergheim holder sitt papir tett til brystet, tydeligvis et dokument verdt sin vekt i gull...

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#49 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 06 September 2012 - 11:43

Dette vokter nok involverte parter som lommeboka si.... Sjangsen for å få dette er vel like stor som å finne et snøfnugg i he....
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#50 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 September 2012 - 09:00

Hva er problemet med at det koster penger? Trodde dere at det skulle være gratis? Regner med at Bergheim har brukt mye tid og penger på å lobbyere for å få til dette, var vel neppe en skalle på Risløkka som bare ringte og sa at "nå kan dere få eksklusiv rett til nedklassing".

Til sammenligning så får du kjøpt noen hevesett til 3000. Skal du ha det samme hevesettet med TUV kommer det på 10 000. Hvorfor gidder du da å bruke 7000 ekstra? FORDI BILTILSYNET KREVER DET!!!

Dessuten, hvor mye billigere tror du at du fikk kjøpe din Tahoe bare fordi den er C1-regga i stedet for B? 20 000? 50 000?

Makan til sutring over noe som er en god ting!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#51 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 September 2012 - 09:51

Den fysiske endringen er vel at fjærene må byttes og de er neppe gratis. Det teiteste er at om bilen ble registrert ny som personbil eller lastebil så vil jeg tro de hadde samme fjærene. Og det er nokså teit at bilene får så lav tillatt totalvekt. De kunne ha satt 3499kg ihvertfall så man kan ha både 5 personer og bagasje i de.

Edited by Gurba, 08 September 2012 - 09:57.


#52 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 08 September 2012 - 15:24

Den fysiske endringen er vel at fjærene må byttes og de er neppe gratis. Det teiteste er at om bilen ble registrert ny som personbil eller lastebil så vil jeg tro de hadde samme fjærene. Og det er nokså teit at bilene får så lav tillatt totalvekt. De kunne ha satt 3499kg ihvertfall så man kan ha både 5 personer og bagasje i de.


Grunnen at dette ikke var mulig tidligere er at det ikke var gjort en fysisk endring på bilen som måtte tilbakesettes/ stilles. For å klasse ned må det gjøres en endring...
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#53 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 08 September 2012 - 18:53

Hva er problemet med at det koster penger? Trodde dere at det skulle være gratis? Regner med at Bergheim har brukt mye tid og penger på å lobbyere for å få til dette, var vel neppe en skalle på Risløkka som bare ringte og sa at "nå kan dere få eksklusiv rett til nedklassing".

Til sammenligning så får du kjøpt noen hevesett til 3000. Skal du ha det samme hevesettet med TUV kommer det på 10 000. Hvorfor gidder du da å bruke 7000 ekstra? FORDI BILTILSYNET KREVER DET!!!

Dessuten, hvor mye billigere tror du at du fikk kjøpe din Tahoe bare fordi den er C1-regga i stedet for B? 20 000? 50 000?

Makan til sutring over noe som er en god ting!!


Sent from my iPhone using Tapatalk



Tror du har misforstått litt; saken er kort summert. Tahoe -00 og opp GMT800 chassis har ikke vært mulig å nedklasse på manglene fysiske endringer på bilen ved oppjustering til klasse C1 lett lastebil. Dette bunner i at Bergheim "jukset" med papirene på foregående Tahoe serie. Da ble det satt et generellt nei.

All mulig dokumentasjon har blitt framlagt bla annet fra ACCN og andre aktører.Om du ser på bla ACCN sine sider så har de og "lobbiert" hatt advokat på saken over lenger tid
Selv kan jeg skaffe papirer på min bil fra GM i Europa, alle stickers i døråpninger er på plass samt devode VIN , men det holder ikke.

Nå kan Bergheim plutselig klasse disse bilene ned for den nette kost av Kr 18-20 000,- uten å spesifisere hva vi får, annet en B bil. BT på Riseløkka vet ikke hva hva dokument som Bergheim fremviser.Om en Tar kontakt med det lokale BT /Trafikkstasjon så sier de at de har blitt instruert at disse bilene IKKE skal klasses ned. Men Bergheim og BT Riseløkka kjører på.

Er det rart at vi som bor i andre deler av landet ønsker å gjøre det lokalt ? Kosten for oss er 20 000,- , til Bergheim, fri fra jobb min 1-2 dager, Hotell og opphold, Kjørekostnader osv.

Valget om å ha C1 bil har vi tatt men det er så sin sak. Bilen er ikke så mye billigere en en B -varebil.

Nei du dette bunner ned i at det skal være valgfrihet for alle hos BT. Det heter jo at bilen skal vises ved din lokale trafikkstasjon.

Bergheim bør være så voksne å komme med et skikkelig tilbud når en spør om pris og spesifikasjon. Ikke bare 2 linjer på en mail. Godt mulig at prisen er riktig om den blir spesifisert.
Skal du ha håndverker så ber du et spesifisert tilbud. Eller om en selv driver med tilbud og prosjektledelse så vet en hva et tilbud bør inneholde.

Mulig at du tolker dette som sutring men det får du bare tåle.

Edited by Olav'n, 08 September 2012 - 18:59.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#54 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 September 2012 - 20:09

Hadde jeg hatt en slik bil hadde jeg gjort det omgående. Betalt det det kostet.

Noe i meg sier at dette blir det surr ut av etterhvert som flere skal ha det billigere og på andre premisser. Neida, jeg klandrer ingen.

Jeg ville sikret meg snarest mulig før det evt skulle bli slutt igjen.

#55 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 01:20

Tror du har misforstått litt; saken er kort summert. Tahoe -00 og opp GMT800 chassis har ikke vært mulig å nedklasse på manglene fysiske endringer på bilen ved oppjustering til klasse C1 lett lastebil. Dette bunner i at Bergheim "jukset" med papirene på foregående Tahoe serie. Da ble det satt et generellt nei.

All mulig dokumentasjon har blitt framlagt bla annet fra ACCN og andre aktører.Om du ser på bla ACCN sine sider så har de og "lobbiert" hatt advokat på saken over lenger tid
Selv kan jeg skaffe papirer på min bil fra GM i Europa, alle stickers i døråpninger er på plass samt devode VIN , men det holder ikke.

Nå kan Bergheim plutselig klasse disse bilene ned for den nette kost av Kr 18-20 000,- uten å spesifisere hva vi får, annet en B bil. BT på Riseløkka vet ikke hva hva dokument som Bergheim fremviser.Om en Tar kontakt med det lokale BT /Trafikkstasjon så sier de at de har blitt instruert at disse bilene IKKE skal klasses ned. Men Bergheim og BT Riseløkka kjører på.

Er det rart at vi som bor i andre deler av landet ønsker å gjøre det lokalt ? Kosten for oss er 20 000,- , til Bergheim, fri fra jobb min 1-2 dager, Hotell og opphold, Kjørekostnader osv.

Valget om å ha C1 bil har vi tatt men det er så sin sak. Bilen er ikke så mye billigere en en B -varebil.

Nei du dette bunner ned i at det skal være valgfrihet for alle hos BT. Det heter jo at bilen skal vises ved din lokale trafikkstasjon.

Bergheim bør være så voksne å komme med et skikkelig tilbud når en spør om pris og spesifikasjon. Ikke bare 2 linjer på en mail. Godt mulig at prisen er riktig om den blir spesifisert.
Skal du ha håndverker så ber du et spesifisert tilbud. Eller om en selv driver med tilbud og prosjektledelse så vet en hva et tilbud bør inneholde.

Mulig at du tolker dette som sutring men det får du bare tåle.



Hvor kan jeg henvende meg for å få tak i de papirene du snakker om, GM Europa. Som tidligere nevnt, jeg vil OPP i vekt noen kilo - rettere sagtt 48 kg for baksetene sin del.
Send gjerne info på PM hvis du kunne gi meg tips, for min del er ikke nedklassing et spørsmål, jeg vil bare ha vektpapirene.
Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#56 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 09:13

Du har PM.....
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#57 Vortec1980

Vortec1980

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 21:01

Folkens, 9-8 melding: Det har vært skrevet utallige tråder opp og i mente og flust med innlegg der hovedargumentasjonen, kort oppsummert har gått ut på hvorfor det skal være så vanskelig å nedregge en gmt800 plattform fra c1 til B. Nå har det dukket opp en løsning. Denne løsningen koster NOK 20.000,-. Uansett årsak/motiver fra den/de som har fastsatt summen, så er dette løsningen på "C1 problemet" som har vært kilde til MYE snakk i flere år.

På tide å klatre stille og rolig ned fra barrikadene, og omfavne tiltaket i det stille. Betal med glede, kjør lykkelig for all fremtid. Og smi for all del mens jernet er varmt og døra står på vidt gap! Er det ikke dette alle har ventet på?!

`Nuff said!

#58 Mr.Jack

Mr.Jack

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 501 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 21:09

Folkens, 9-8 melding: Det har vært skrevet utallige tråder opp og i mente og flust med innlegg der hovedargumentasjonen, kort oppsummert har gått ut på hvorfor det skal være så vanskelig å nedregge en gmt800 plattform fra c1 til B. Nå har det dukket opp en løsning. Denne løsningen koster NOK 20.000,-. Uansett årsak/motiver fra den/de som har fastsatt summen, så er dette løsningen på "C1 problemet" som har vært kilde til MYE snakk i flere år.

På tide å klatre stille og rolig ned fra barrikadene, og omfavne tiltaket i det stille. Betal med glede, kjør lykkelig for all fremtid. Og smi for all del mens jernet er varmt og døra står på vidt gap! Er det ikke dette alle har ventet på?!

`Nuff said!


Er langt fra enig med deg.
At Bergheim skal ha monopol på dette, er helt latterlig.
Som enkelte har nevt, så er ikke de eneste importør av Chevrolet her i landet. Og det skal da være tilgjengelig for alle å kunne få utført denne jobben.
At BT favoriseres Bergheim på denne måten, samt at man MÅ til Riseløkka for å få gjort dette, stiller jeg meg uforstående til.
Enten er det likt for alle, eller så kan man bare droppe hele greia.
JEG er i hvertfall ikke ferdig med denne saken!

#59 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 22:04

Vel, trur nok ikkje man MÅ til Risløkka, men man MÅ til Bergheim (som verksted/forhandler/papirutsteder) for å få godkjent ombygging. Dette må dokumenteres, og da er vel BT Risløkka blandt nærmaste alternativ for Bergheim for å få bilen godkjent?
Det koster 20000,- for å nedregistrere no, Det kostet nøyaktig det samme for 6 år sidan. Ser heller ikkje grunnen til å være "deppa" pga dette. Dette er en pakkepris. Drit i detaljene. Du får en godkjent bil uten å løfte fingeren skjølv. Bergheim har som alle andre bedrifter lov å tene penger dei også. Det liger sikkert mykje penger og timer bak dette. (utføre det mekaniske, kjøre til BT for visning og alt det der (alle veit jo at BT har det med å ikkje stresse når man kommer inn døra)
Viss man synst dette er for dyrt, jaja, så kjøp en annen bil da vel:)

Dette er ikkje ment for å "tenne på bålet", men rett og slett min menig.

Men, litt på siden. Kva totalvekt får man no på nedklassa bil?

Edited by Jeeps, 09 September 2012 - 22:07.

Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#60 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 22:32

9-8, 9-8, dette er N1-6;
Meningsytringer er hele grunnlaget for dette forumets eksistens. La folk faa mene. Uten meninger, poenglost aa ha forum.

Jeg bor ogsaa i Royken, kort vei for meg aa levere bilen på Bergheim i Drammen. Jeg har ogsaa raad til de 18.
Men jeg stotter de av vaare medlemmer i andre deler av dette langstrakte landet som IKKE saa lett kan benytte seg av dette tilbudet.

JEG syns de har gode argumenter, og JEG syns ogsaa at det er noe litt fordekt ved at dokumentasjonen ikke er tilgjengelig.
Jeg liker ikke taake. Gjennomsiktighet er ofte ryddigere. Med mindre vi driver med etterrettning.

Staa paa dere som bor utenfor Buskerud AO!

Personlig ser jeg på hele greia med solskinn i oya, og gleder meg til aa faa time bekrefta. For ja, vi har venta lenge på dette. Og vi er glade for at det naa faktisk går an.

N1-6 slutt.

Edited by FairDinkum, 09 September 2012 - 22:36.

Elvis has left the buil….