Gå til innhold

Foto

Nå kan du registere ned Tahoe 2000+ modeller !

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
686 replies to this topic

#81 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 September 2012 - 12:30

Fikk bekreftet at det pr. idag er kun Chevrolet Silverado Duramax og Chevrolet Tahoe 5,3 som kan få endret tillatt totalvekt til under 3500 kg.

Kanskje det er håp for Avalanche 5,3 (1500 chassie/6bolt hjul) en gang også??

Ikke helt umulig det kanskje. :)

http://www.finn.no/f...nnkode=37457650

#82 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 16 October 2012 - 10:10

Endelig litt nytt, Trafikkstasjonen forholder seg til regelverket og kan ikke gjøre noe. Fikk beskjed om å ta dette til Vegdirektoratet for vurdering av lovligheten.
Har og fått opplyst via en annen bruker at Bergheim bruker TUV godkjente fjører. Dette skal ikke ha noe å si da TUV ikke har myndighet til å klasse ned biler uten videre ved bruk av fjærer.

Om noen fra Bergheim følger med på denne tråden og vil ha et ord med på sidelinja så ta gjerne kontakt pe PM :-)

Edited by Olav'n, 16 October 2012 - 10:12.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#83 1-sporet

1-sporet

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 07:16

Det siste som nevnes har vel overordnet betydning, jfr. Kjøretøyforskriften paragraf 7-2, 7. ledd. Her står det at tilstrekkelig dokumentasjon er fra fabrikant eller anerkjent uavhengig laboratorium. Regner TÛV som anerkjent. Dersom er da tar utgangspunkt i at vekt-taggene på bilen er intakte, og at en dokumenterer montering av TÛV-godkjente dempere (som er godkjente for den opprinnelige personbil-Tahoen!) skal teoretisk dokumentasjonskravet være oppfylt og bilen tildredsstille kjøretøyforskriftens krav vedrørende ombyggning. Da betyr det at bilen lovlig er ombygd fra lastebil til personbil, og eventuelle avgifter må betales etter vanlige regler (ti års nedtrapping).

Så gjenstår det bare å finne TÛV-godkjente komponenter...

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet

#84 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 18:20

Er ikke amerikanske laboratorium anerkjente?

#85 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 18:55

Saken her at det ikke er gjort noe fysisk endring på disse bilene. Forutsetning for nedklassing er fysisk endring. Å erstatte fjærer med tilsvarende er IKKE endring. Da må en minimum endre til annen vekt med andre fjærer. Da er det en ombygging som ikke handler om nedklassing til fabrikkens vekter.

Var i kontakt med veidirektoratet's teknisk leder på kjøretøyteknisk avdeling Oslo som skulle ta tak i dette. De var mildt sagt overrasket og intressert. Dette skulle være likt over hele landet. Regner med at dette ordner seg,eller at forhandler og Riseløkka får seg en smekk. Dette hjelper ikke meg noe så håper dette siste ikke kommer opp.

Edited by Olav'n, 26 October 2012 - 19:46.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#86 Sotengel

Sotengel

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 19:15

Fysiske endringer?

Edited by Sotengel, 26 October 2012 - 19:18.

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.

#87 Sotengel

Sotengel

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 19:29

På Tahoer fra 94-99 var de eneste endringene beltebytte forran.. det MÅ jo væra mulig å få dette i gjenom på 01+ mod også da Tahoe ikke var ment som lastebil i utgangspunktet.. kan skaffe pappirer på 94-99 mod som biltilsynet MÅ følge..(de er derifra btw) send pm hvis dette junne væra av intersesse

#88 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 19:44

På Tahoer fra 94-99 var de eneste endringene beltebytte forran.. det MÅ jo væra mulig å få dette i gjenom på 01+ mod også da Tahoe ikke var ment som lastebil i utgangspunktet.. kan skaffe pappirer på 94-99 mod som biltilsynet MÅ følge..(de er derifra btw) send pm hvis dette junne væra av intersesse

Saken er at det ble gjort på en litt snuskete måte tidligere dette gjelder Tahoe og div Campingbiler. Derfor er det skriv om dette hos BT som sier at GMT800 chassis ikke klasses ned pga det ikke er mulig med fysisk endring, da det ikke ble gjort noe i forbindelse med C1 klassen.
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#89 Sotengel

Sotengel

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 19:49

ser den men Tahoe er fremdeles IKKE ment som lastebil i utgangspunktet ;) "litt snuskete" er en understatment :D

#90 1-sporet

1-sporet

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 21:25

Saken her at det ikke er gjort noe fysisk endring på disse bilene. Forutsetning for nedklassing er fysisk endring. Å erstatte fjærer med tilsvarende er IKKE endring. Da må en minimum endre til annen vekt med andre fjærer. Da er det en ombygging som ikke handler om nedklassing til fabrikkens vekter.

Var i kontakt med veidirektoratet's teknisk leder på kjøretøyteknisk avdeling Oslo som skulle ta tak i dette. De var mildt sagt overrasket og intressert. Dette skulle være likt over hele landet. Regner med at dette ordner seg,eller at forhandler og Riseløkka får seg en smekk. Dette hjelper ikke meg noe så håper dette siste ikke kommer opp.

Det jeg tenker på er at de demperne/fjærene som står på nå, altså som C1, blir erstattet av (godkjente) dempere/fjærer som er godkjent for personbil-vektene som står på taggene i dørene. Tenker da at bilen er ombygd med godkjent dokumentasjon på endring og vekter.

Men jeg tar vel feil...:-(

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet

#91 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 27 October 2012 - 12:38

Det jeg tenker på er at de demperne/fjærene som står på nå, altså som C1, blir erstattet av (godkjente) dempere/fjærer som er godkjent for personbil-vektene som står på taggene i dørene. Tenker da at bilen er ombygd med godkjent dokumentasjon på endring og vekter.

Men jeg tar vel feil...:-(

Forstå de tden som kan, men saken er at det ikke finnes noen andre deler. Ikke noe som gjør noe fysisk med bilen hverfall....
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#92 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 29 October 2012 - 18:18

Fikk vertfall saksnr hos veidirektoratet i dag så dettte er et fremskritt :thumbsup:
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#93 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 17 December 2012 - 19:26

Har fått svar nok en gang, hvor de henviser til manglende endring. Gir meg ikke og henviser til det som Bergheim/ Riseløkka pratiserer.
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#94 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 19 December 2012 - 17:57

At det er så vanskelig å få dette gjort er bare hevn for at endel har spart seg noen kroner med smutthull i regelverket. Det hadde ikke gjort BT noenting å bare la folk registrere ned bilene sine til personbil med max vekt 3499kg, men de velger å være kukete.

#95 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 20 December 2012 - 06:30

Velger å se det litt på en annen måte.Det er et resultat av enkelte firma har funnet et smutthull i regelverket som har gitt dem selv økonokisk vinning og skapt problemerfor oss andre. Denne regelen er et produkt av en GM forhandlers surr tidligere og problemer med div campingbil importører. Hadde ikke disse vært så grådige så hadde vi ikke hatt dette problemet.
Men det er litt rart at det ikke kan ryddes opp i dette siden de fleste bilene er 10 år og ikke vil gi noen avgiftsendring.
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#96 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 20 December 2012 - 19:36

Tror ikke det kommer noe godt ut av dette, og du kan muligens ende med å ødelegge for mange andre ved å dra det videre.

Hadde det ikke vært for at enkelte firma fant de smutthulla i regelverket, så hadde ikke du kjørt den Tahoen du kjører i dag.
De har ikke skapt problemer for andre, men de fant en løsning som gjorde disse bilene salgbare i et land med skyhøye avgifter.
Sannsynligvis hadde ingen av oss kjørt amerikansk SUV hvis det ikke var for disse forhandlerne..

Du har selv valgt å kjøpe en tung Tahoe, og du fikk den sikkert 30K billigere enn om den hadde vært lett.

Men jeg skal si meg enig i at regelverket er tåpelig.
Bare husk at dette er en meget skjør ordning, og at det kanskje er lurt å gå stille i dørene.

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum

#97 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 20 December 2012 - 20:22

Om dette resulterer at denne muligheten blir stengt så får nå det være sin sak. Jeg har kjøpt denne bilen uten tanke for å regge ned, men siden dette var mulig på Riseløkka så tenkte jeg hvorfor ikke ?. Det var faktisk BT i Stavanger som anbefalte meg å gå videre med denne saken fordi det skal være likhet for alle og ville hjelpe meg videre.
Om ikke disse bilene var tilgjengelige som C1 så hadde vi sannsynligvis kjørt Patrol eller Land Cruiserpå grønneskilt alle mann.

Edited by Olav'n, 20 December 2012 - 20:23.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#98 Chryslercrap

Chryslercrap

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 20 December 2012 - 21:12

Problemet er vel ikke hvor man godkjenner ombygningen, men at man har riktige dokumenter og deler. Du kan jo dra til Tyskland selv med bilen og få TUV eller Dekra til å attestere lavere nyttelast på bakaksel. Tror nok det blir billigere å bruke Bergheim.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

#99 Olav'n

Olav'n

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 20 December 2012 - 21:39

TUV godkjennes ikke på dette, bruker ikke mer tid på dette nå :ninja:
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Camaro -79

#100 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 21 December 2012 - 12:55

Om dette resulterer at denne muligheten blir stengt så får nå det være sin sak. Jeg har kjøpt denne bilen uten tanke for å regge ned, men siden dette var mulig på Riseløkka så tenkte jeg hvorfor ikke ?. Det var faktisk BT i Stavanger som anbefalte meg å gå videre med denne saken fordi det skal være likhet for alle og ville hjelpe meg videre.
Om ikke disse bilene var tilgjengelige som C1 så hadde vi sannsynligvis kjørt Patrol eller Land Cruiserpå grønneskilt alle mann.

Ego..?

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum