Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#4781 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 20:25

QUOTE(ShuDuck @ 24 Nov 2008, 20:07) <{POST_SNAPBACK}>
men så blir jo aludiffen et svakt punkt, de tåler ikke allverden


Men de tåler å kjøre opp på vekta til BT. Bilen min skal veies en gang, ikke mer, og da må den ikke veie for mye foran.

#4782 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 21:03

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 24 Nov 2008, 20:25) <{POST_SNAPBACK}>
Men de tåler å kjøre opp på vekta til BT. Bilen min skal veies en gang, ikke mer, og da må den ikke veie for mye foran.


joda sånt sett, da kan en jo egentlig ta ut innmaten i diffen samt stikkakslingene også biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#4783 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 21:23

QUOTE(sven @ 24 Nov 2008, 19:40) <{POST_SNAPBACK}>
men hva vil BT si til glassfiberskjermer og panser?? på de gamle escortene fikk man det ikke godkjent, men der var orig skjermene sveiste...

følger vel med TUV på glassfiberdelane?

eg tviler uansett på at hverken frontskjermer eller radiator har så mykje å seie vektmessig.
kva med å flytte motor og gir 5cm bakover?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4784 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 22:48

Ikke noe problem å få ett aludiffhus til å holde. Det som ryker når den står på en Vitara er ett bittelite simpelt feste som skal boltes i traversen. Det festet trenger man jo ikke på en SJ.

Formula folket kjører jo med aludiffhus på biler med padledekk og 800-1000 hk... Ja de er nok litt mer solide, men her er det snakk om flere hk, bedre feste med padle dekk, sperrer og skuddsikre pinjonger/kronhjul. For ikke å glemme sinnsyk bruk...

Ring meg i morgen du Gunnar, eller nå hvis du vil. Har vært på møte i hele kveld serru.
Tlf: 98883546

#4785 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 23:31

QUOTE(ShuDuck @ 24 Nov 2008, 21:03) <{POST_SNAPBACK}>
joda sånt sett, da kan en jo egentlig ta ut innmaten i diffen samt stikkakslingene også biggrin.gif


Da slipper en jo olje i den og.
Det er vel noen kilereimskiver en kan bytte til lettmetall og.
Mindre radiator, tynnere slanger, plastvifte uten frikobling.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4786 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 00:50

QUOTE(Bergum @ 24 Nov 2008, 23:31) <{POST_SNAPBACK}>
Da slipper en jo olje i den og.
Det er vel noen kilereimskiver en kan bytte til lettmetall og.
Mindre radiator, tynnere slanger, plastvifte uten frikobling.


Det er jo bare enkelt genialt. Ta ut hele jævla innmaten i akslingen og diffen. Det utgjør virkelig mange kilo.

Dette forumet er bare utrolig innovativt.

Hva med råden, den er tung, stempel. Trene en hamster til å være sjåfør.

Skal se jeg kan slanke den ned til å montere vinsj også foran. To vinsjer.

Edited by Nöcke Gunnar, 25 November 2008 - 11:23.


#4787 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 09:01

Ta ut stikkaksler? Bare husk å dele stikakslene i ytre leddet ellers blir det et jævlig bråk inni der når du tar ut innmaten i diffen.rolleyes.gif Da kan man jo også fjerne mellomaksel foran. Må jo ikke kjøre med 4x4 fordi dette er en 4x4 bil. Da har man spart minst 25 kg. jump.gif Da er det snart lov til å sette inn en 2L motor pga. vekt. whistle.gif

Hvor mye av en bil må man tolle inn? Holder det å bare ha en halvmeter av ramma der cassinr. sitter. Kan jo i tilfelle kjøpe og impotere denne delen fra en Santana fra Spania og vi har mer enn nok vekt foran til å gjøre det meste. whistle.gif Eller hva heter bilen i Frankrike som har 1,9 L diselmotor.

#4788 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 11:21

QUOTE(Svein54 @ 25 Nov 2008, 09:01) <{POST_SNAPBACK}>
Ta ut stikkaksler? Bare husk å dele stikakslene i ytre leddet ellers blir det et jævlig bråk inni der når du tar ut innmaten i diffen.rolleyes.gif Da kan man jo også fjerne mellomaksel foran. Må jo ikke kjøre med 4x4 fordi dette er en 4x4 bil. Da har man spart minst 25 kg. jump.gif Da er det snart lov til å sette inn en 2L motor pga. vekt. whistle.gif

Hvor mye av en bil må man tolle inn? Holder det å bare ha en halvmeter av ramma der cassinr. sitter. Kan jo i tilfelle kjøpe og impotere denne delen fra en Santana fra Spania og vi har mer enn nok vekt foran til å gjøre det meste. whistle.gif Eller hva heter bilen i Frankrike som har 1,9 L diselmotor.




Jeg tar ikke bare bort diffklumpen og stikkakslingene men hele akslingen og motoren samtidig. Og ramma for den veier en del. biggrin.gif biggrin.gif

#4789 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 13:04

QUOTE(Roar Hovet @ 24 Nov 2008, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke noe problem å få ett aludiffhus til å holde

ikke noe problem å knekke de heller biggrin.gif men de holder nok greit framme












Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#4790 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 13:06

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 25 Nov 2008, 11:21) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tar ikke bare bort diffklumpen og stikkakslingene men hele akslingen og motoren samtidig. Og ramma for den veier en del. biggrin.gif biggrin.gif

kjøp en 2wd framaksling fra statene rolleyes2.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#4791 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 13:53

Ja Shu, den er nok ikke like solid som ett SJ diffhus. Men som jeg altid har sagt, det har litt med hjernen til den som kjører å gjøre også. Jeg har gitt mange SJ'r og min Vitara plenty med juling, men ennå ikke kjørt i stykker noe som helst i drivverket. Ja, jeg tok ramma en gang, men den var rusten.

Bruker man hodet litt når man kjører, så holder tingene litt lenger skjønner du tongue.gif

Jeg har jo ennå tilgode å knekke en zuki motor også jeg da... Men jeg har klart å knekke mange andre slags motorer.
Tlf: 98883546

#4792 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 14:30

Grove dekk som er 25 kg tyngre enn originalt, motor med dobbel kraft av originalt, nedgiret lavserie med over dobbel utvekslng kombinert med full pinne på motoren mens drivhjula på begge sider letter fra bakken mens motoren ruser opp turtallet og hjula har fire ganger hastigheten av den relle fremdriften.

Når hjula da plutselig presses ned i underlaget og tar tak blir det så voldsomme krefter at noe vil gå i stykker.

Var med på å vrenge drivakslingen av en trimmet camaro på den måten en gang. Der satte de seg ned og beregnet kreftene og det var utrolig hvor stor belastning det hadde klart å produsere akkurat i det øyeblikket dekkene tok tak.


Akkurat de sisuasjonene der er kanskje de største belastningene drivverket utsettes for så om en er litt obs kan en redde mange istykkerkjøringer.

Dersom en går inn for det kan en vrake det meste. Til og med Hummer H1 har jeg sett at de klarte ta knekken på og det er vel noe av det mest overdimensjonerte en finner. jeg herjet det jeg kaller uhemmet med bilen den tiden jeg hadde den uten at den stoppet.

Det kommer litt an på hva en vil.

#4793 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 17:54

Se på disse:
http://www.vlanauto....amp;modelid=599
Ble Santana produsert i 2004?

Denne blir solgt som Suzuki Santana med 2,3 L motor
1265361_1.jpg

Edited by Svein54, 25 November 2008 - 18:11.


#4794 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 18:26

QUOTE(Svein54 @ 25 Nov 2008, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
Se på disse:
http://www.vlanauto....amp;modelid=599
Ble Santana produsert i 2004?

Denne blir solgt som Suzuki Santana med 2,3 L motor


Santana produserte Land Rover og de utvidet spekteret sitt med disse for å si det veldig kort. Hele opplegget med Santana var overenskomsten mellom særlig England og Japan om at Japanske biler ikke skulle selge mer enn en viss liten prosentandel. Derfor begynte japsene med lisensproduserte biler laget i europa for å komme rundt den problemstillingen.

#4795 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 18:37

den du har bilde av der er aldri solgt som suzuki Santana, men som Santana PS10....

Suzuki Santana er en lisensbygd samurai som i motsetning til de japanske ikke fikk spiralfjærer.... men de fikk G13BB motor og 1,9 peguot motor

Santana samuraien ble produsert fram til 2005 Da tok lisensbyggingen av Jimny over for samurai.

Santana har også hatt en egen bilmodell som er basert på det gamle Vitarakarosseriet når Grandvitara kom i 1999




#4796 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 19:49

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 25 Nov 2008, 00:50) <{POST_SNAPBACK}>
Trene en hamster til å være sjåfør.

biggrin.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4797 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 20:08

QUOTE(sven @ 25 Nov 2008, 18:37) <{POST_SNAPBACK}>
den du har bilde av der er aldri solgt som suzuki Santana, men som Santana PS10....

Suzuki Santana er en lisensbygd samurai som i motsetning til de japanske ikke fikk spiralfjærer.... men de fikk G13BB motor og 1,9 peguot motor

Santana samuraien ble produsert fram til 2005 Da tok lisensbyggingen av Jimny over for samurai.

Santana har også hatt en egen bilmodell som er basert på det gamle Vitarakarosseriet når Grandvitara kom i 1999


Der det kastes inn en grov oversikt av den litt unøyaktige sorten kommer imponerende detaljer fra Sven.

Det er skremmende at noen har så mye oversikt. Ta pillene dine. biggrin.gif biggrin.gif

#4798 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 21:08

Det som er fint med dette forumet er at det er alltid noen som kan noe som vi andre lurer på. rolleyes.gif
Men jeg lurer fortsatt på hvor mye man må ha av bil for å kunne importere den, holder det med en del av ramma?

#4799 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 21:21

du må nok ha mer eller mindre hele bilen, men i teorien holder det med den delen av ramma der nummeret sitter og papirene... men den er nok litt lei å forklare i tollen...




#4800 henning_aamot

henning_aamot

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 22:17

får å se om jeg har forstått dette riktig når det kommer til sj vekta: få mest mulig vekt bort fra front og legg på et par hundre kilo bak,
så skal dette forhåpentligvis gå greit på vekta...?

i samme slengen: det fantastiske orginale frørings systemet jeg har på min sj er ganske sletent og trenger noe nytt. har noen en link av en slag? biggrin.gif
har sett litt på det på trail tough men vil høre litt rundt først wink.gif

litt dårlig bilde men dere skjønner poenget tenker jeg tongue.gif

DSCF1485.JPG
ta en titt i min garasje: http://www.offroad.n...sje-t98073.html ;)