Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#341 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 October 2008 - 18:12

QUOTE(Esbensj @ 10 Oct 2008, 18:51) <{POST_SNAPBACK}>
kikka også på den artic trophy så jo nesten litt morro ut;=) hehe... ja virka som om biltilsynet seriøst ville gå i mot deg og få stoppa ditt arbeid med suzuki? de likte vel ikkje tanken på at du får en zuki som er kulere en noen bil de har hatt:P wink.gif hehe men virker ikkje som om du har tenkt og gi deg uten en kamp så stå på gunnar biggrin.gif lykke til

En av de mest effektive midlene i en kamp mot et byråkrati er å finne dårlig saksbehandling eller åpenbare feil og så gå løspå den enkelte saksbehandler personlig. Ikke voldelig såklar, men henvise til at det er av offentlig interesse å få frem at navngitte personer ikke gjør jobben sin og har sviktende kompetanse for den jobben de gjør.

Særlig ledere er utrolig følsomme for å bli hengt ut i media, det skader dem i fremtiden når det kommer til å få bedre jobber i systemet.

Jeg kommer til å bruke alle stygge metoder tilbake for det er nettop det BT gjør mot oss i slike saker. De forvalter ikke et egelverk men tar seg retten til å foreta politiske avgjørelser. Når benyttet BT seg av muligheten til å prøvekjøre en bil for å vurdere om de skal godkjenne større dekk? Aldri og det er en politisk handling av byråkratiet som bryter med hele grunnlagstanken for hva byråkratiet skal gjøre.

#342 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 16:18

Hei,
Hvor kjøpte du delene til snorklen din. Har begynt og forbrede med deler til Russland tur neste år. Hvordan går det med ny hjerne til motoren. Har du mulighet til å lage en tegning på hvordan jeg kobler ledning til MSD.
i fordeler.
Har du skaffet deg HI-LIFT Jack.?

#343 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 21:14

QUOTE(Svein54 @ 13 Oct 2008, 17:18) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,
Hvor kjøpte du delene til snorklen din. Har begynt og forbrede med deler til Russland tur neste år. Hvordan går det med ny hjerne til motoren. Har du mulighet til å lage en tegning på hvordan jeg kobler ledning til MSD.
i fordeler.
Har du skaffet deg HI-LIFT Jack.?

Husker ikke i farten men skal finne det frem.

Har ikke tid til å gjøre noe med ny hjerne nå, sitter på pulten min på NTNU og tar 5 min pause nå kl kvart over ti om kvelden.

Skal lage en tegning til deg når jeg kommer til Lillehammer men vet ikke helt når det blir.
Tester viser at MSD kan gi en godt målbar effektøkning i forhold til original tenning.

Nei har ikke hi-lift og skal heller ikke ha det. Om jeg skal kjøpe noe tilsvarende skal jeg kjøpe ei løftepute som kobles på eksosen. De er bare jævla fantastiske. har forsøkt de tidligere og angrer på at jeg ikke tok med en fra det militære utstyret vi hadde.

#344 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 14 October 2008 - 21:11

Hei,
Sitter du og jobber?.
Har sittet og prøvd og finne snorkel på nettet og fant en fyr fra Malaysia som lagde røret fra panser og opp. Jeg spurte om han hadde til Samurai og fikk til svar at han holdt på å lage en nå. Den skulle være klar om et par måneder. Han fortalte at det var veldig mange samuraier der. Han skulle sende bilde når den første var ferdig. De han lagde til landrover og hilux så meget bra ut. Tror han lagde dem i glassfiber.
Det man må ha selv er boksen inne i bilen og toppen. Kommer til å lage en form av boksen og støpe den i glassfiber. Må finne et K&N filter som jeg kan bruke og tilpasse til boksen.

#345 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 23:20

vet du får kjøpt safari lookalike topp til snorkel på ebay, dog også i glassfiber, supervitara som kikka på det, mener på han fyren holdt på og lage til sj nå han og eller om det var til vitara husker jeg ikkje heilt,. men er jo i såfall bare boksen inni bilen en mangler.. wink.gif

#346 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 23:34

Tipper du kommer til å ha ei avsagd hagle liggende i zukien tilfelle det skulle være en knøl som treffer deg i ei rundkjøring....
Har ei vennine som har en stylet MR2(nyeste type?) som er stylet for over 150 000 med kvitering og greier,hun fikk ikke extraforsikring på bilen.
Kun dekke dens bil i orginal tilstand.
Med extra extra utstyrspakke kunne dem dekke opp til 50 000 uten om det vanlige men var ganske dyrt.
Orginal toyota:

Hennes toyota:

Som dere ser er det gjort MYE med bilen både utvendig,innvendig og under

#347 Allpro

Allpro

Team Hilux

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 22:28

etter min mening såg bilen bedre ut før hun gjorde noe med den smile.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#348 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 23:48

Er det derfor du har satt på turbo Terje for å følge etter dame med rød bil. whistle.gif tongue.gif

#349 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 03:51

Nå er det slutt på å lure på hvordan jeg skal løse problemet med bensintanken.

Petroworks kommer med 58 liters tank med påmontert beskyttelse pluss at den er tilpasset inj-pumpe i tanken. Den er tilpasset standard sj så med 2" bodylift kan jeg løfte tanken 5 cm opp og få bedret bakkeklaringen bak med 5 cm og det passer bra for det tanksjoldet har fått mye juling.

Tanken skal komme på markedet i løpet av desember, så ut i februar budre det gå an å få tak i den.

#350 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 09:36

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 16 Nov 2008, 03:51) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det slutt på å lure på hvordan jeg skal løse problemet med bensintanken.

Petroworks kommer med 58 liters tank med påmontert beskyttelse pluss at den er tilpasset inj-pumpe i tanken. Den er tilpasset standard sj så med 2" bodylift kan jeg løfte tanken 5 cm opp og få bedret bakkeklaringen bak med 5 cm og det passer bra for det tanksjoldet har fått mye juling.

Tanken skal komme på markedet i løpet av desember, så ut i februar budre det gå an å få tak i den.

Regner med at det kommer en link straks den er på markedet :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#351 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 11:41

QUOTE(Bergum @ 16 Nov 2008, 09:36) <{POST_SNAPBACK}>
Regner med at det kommer en link straks den er på markedet :-)

http://www.petrowork...accessories.php

Les til øyet blir stort og vått og tårene triller ned over kinnet. Jeg vil tippe at prisen med pumpe innstallert vil ligge rundt USD 550, så blir det en del i frakt. Moms sluttpris omkring fire og en halv store lapper. Kanskje litt drøyt, men den er romslig, inkluderer ny tankmåler og elektrisk pumpe og skjold for tanken.

Bare den helvetes dollaren kunne rase litt ned igjen.

#352 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 21:00

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 16 Nov 2008, 11:41) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.petrowork...accessories.php

Les til øyet blir stort og vått og tårene triller ned over kinnet. Jeg vil tippe at prisen med pumpe innstallert vil ligge rundt USD 550, så blir det en del i frakt. Moms sluttpris omkring fire og en halv store lapper. Kanskje litt drøyt, men den er romslig, inkluderer ny tankmåler og elektrisk pumpe og skjold for tanken.

Bare den helvetes dollaren kunne rase litt ned igjen.

Men denne paser vel ikke i en 413...????

Kanskje jeg må ha meg en Samurai alikavel...?????
________________________________________________________________________________
_______

#353 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 November 2008 - 13:37

QUOTE(Bergum @ 16 Nov 2008, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
Men denne paser vel ikke i en 413...????

Kanskje jeg må ha meg en Samurai alikavel...?????

Forskjellen på ramma til en 413 og en samurai er kun de stagene som fjærfestene sitter på. På samuraien er de flyttet 40 mm ut fra ramma på begge sider både foran og bak.

Når det gjelder karosseriet, eller balja, så er de identiske bortsett fra at samuraien har bredere skjermutbyggere for å kompensere for at akslingene er 80 mm bredere på samurai kontra 413.

Dermed passer denne tanken like godt i en 413 som i en Samurai.

De alternativene som finnes er å benytte en 413 tank fra Veng som er tilpasset innbygging av intern bensinpumpe. Den har samme volum som originaltanken og koster et par tusen pluss pumpe pluss beskyttelsen under tanken.

Du kan montere en tank fra en vitara. Da får du større volum, ca 58 liter, og plass til intern bensinpumpe. Men da må du ha skjoldet under og så må tanken heves ca 5 cm noe som innebærer at du må ha bodylift på bilen for å få tanken høyt nok opp og plass til tilkoblingene. Denne tanken fyller også ut så mye i bredden mellom rammevangene at det ikke blir plass til eksosanlegget lenger. Det kan løses se Esbensj.

Eller du kan sette inn denne tanken. Sette på bodylift og så løfte tanken 5 cm. Da får du større tank, innvendig bensinpumpe, plass til det originale eksosanlegget og bedre bakkeklaring bak siden beskyttelseskjoldet til tanken sitter fast i tanken.

Ergo er denne tanken den beste og absolutt minst kompliserte løsningen.

#354 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 17 November 2008 - 15:38

Jeg kommer til å bruke Vitata tank på min pick-up. På den så sitter tanken på venstre side rett bak hytta. Der er det all verdens plass til tanken smile.gif Eneste problemet er at jeg har solgt alle de ekstra pumpene jeg hadde... Snakk om IDIOT.

Å lage nye fester til Vitara tanken er lett, problemet er at jeg må flytte påfyllingsrøret. Men har en bekjent som er super til å lodde slik, så det blir vel ikke så store problemet alikevel smile.gif

Men får du begynt å putte sammen bilen snart Gunnar? Vi vil gjerne se noen bilder snart!
Tlf: 98883546

#355 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 November 2008 - 20:16

QUOTE(Roar Hovet @ 17 Nov 2008, 15:38) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kommer til å bruke Vitata tank på min pick-up. På den så sitter tanken på venstre side rett bak hytta. Der er det all verdens plass til tanken smile.gif Eneste problemet er at jeg har solgt alle de ekstra pumpene jeg hadde... Snakk om IDIOT.

Å lage nye fester til Vitara tanken er lett, problemet er at jeg må flytte påfyllingsrøret. Men har en bekjent som er super til å lodde slik, så det blir vel ikke så store problemet alikevel smile.gif

Men får du begynt å putte sammen bilen snart Gunnar? Vi vil gjerne se noen bilder snart!

Hva tror du jeg har lyst til? Jeg sitter landsforvist her oppe i Barteland (Trondheim) og gnukker på denne pulten hver eneste dag fra melom 0800 og 0900 til mellom 1800 og 2100 hver eneste dag.

Ville heller vært hjemme på Lillehammer og skrudd bil.

Egentlig skulle jeg ønske jeg hadde en isolert stor garasje med vannbåren varme i gulvet så jeg kunne tusle ut og skru bil hver kveld hele året uten å fryse fingrene av meg.
Jeg må si det frister meg å flytte tilbake til Horten-Tønsberg distriktet og få meg en skikkelig garasje.

Å skru i den uisolerte garasjen på Lillehammer er mildt sagt jævli på vinterstid. Jeg monterte servostyring forrige år i juleferien og det var 20 kalde og da er hydraulikkolja frostveska kald over fingrene. Hadde det ikke vært for jeg har MS så det er dårlig med følelse i fingrene så hadde jeg ikke orket tror jeg.

Jeg tror ikke det blir særlig mye skruing før til sommeren. Men da har jeg fri i 3 måneder så da blir det vel litt tid til å holde på.

#356 McZuk

McZuk

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 19:55

Om ikke du har en søknad om den 50 + 50 trailmaster hevesett hert en plass. Har lete gjennom garasjen din og ellers på forum. Vil gjeren låne den litt og skriv om så det passer til en 510 hvis det er greit for deg.

#357 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 13:10

QUOTE(McZuk @ 18 Nov 2008, 19:55) <{POST_SNAPBACK}>
Om ikke du har en søknad om den 50 + 50 trailmaster hevesett hert en plass. Har lete gjennom garasjen din og ellers på forum. Vil gjeren låne den litt og skriv om så det passer til en 510 hvis det er greit for deg.

Det trenger du ikke søke om for det står i papirene til settet at de kan kombineres. Om det ikke står i de papirene du har fått med så kan du henvende deg til de du kjøpte settet av så får du nye papirer av dem. Det skal stå i bodyliftsettet at det kan kombineres med 50 mm hevesettet.

#358 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 22:08

Jeg ser at det å få endret akselvekten på bilen er umulig når det gjelder å få det endret gjennom fabrikken/importøren. Det har Vegdirektoratet sørget for.

Mulighetene da er å lette bilen like mye foran som vekten av det en setter på.

Panser i glassfiber er rundt 5 kg.
Sette batteriet bak er rundt 10 kg.
Rørdører utgjør rundt 15 kg.

Så lagt 30 kg på en enkel måte.

Bytte diffhuset og kanskje plukke ut diffklumpen med indre del av stikkakslingene er en mulighet som kan gi rundt 20 kg.

Sette på minste godkjente dekkdimensjon 175/80-15 litt nedslitte utgjør omkring 5 kg. (får de gratis på dekksjappa)

Det er til sammen nå omkring 55 kg mindre vekt.

Plukke bort deler som ikke er strengt nødvendige som luftfilterboks, vifteservo, sette på lett dynamo.

Så kan jeg legge inn maks med vekt baki slik at den løfter litt i forakslingen og der er det mulig å kippe opp omkring 35 kg maksimalt.

Det gjør at jeg får 80 til 90 kg å gå på ved maksimale tiltak.

G16 motor utgjør rundt 20 kg.
Servostyring utgjør rundt 15 kilo.
Bodylift ingenting.
Hevefjærer vet jeg ikke enda.
La oss si omkring 40 kg til nå.

Da har jeg enda igjen til vinsj 24 kg pluss 6 kg til monteringsplata.

Det ser ut til at det skal gå an å få trikset seg gjennom med en del bryderi.

#359 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 23:15

hehe ja du har litt og henge fingrene i ja, noe dritt at de hadde klart og endre de reglene ang fremaksel vekt... sad.gif

#360 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 23:47

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 25 Nov 2008, 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg enda igjen til vinsj 24 kg pluss 6 kg til monteringsplata.

Der tar ikke bilde av vinsjen, så du kan sette på en letter vinsj, og lage festeplata i Alu....
Du får bare at "bilen er godkjnt med vinsj" i vognkortet, og ny totallengde på bilen.
_______