Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#361 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 16:48

QUOTE(Bergum @ 25 Nov 2008, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Der tar ikke bilde av vinsjen, så du kan sette på en letter vinsj, og lage festeplata i Alu....
Du får bare at "bilen er godkjnt med vinsj" i vognkortet, og ny totallengde på bilen.

Da kan jeg låne en som veier 10 kg, eller så kan jeg plukke ut hele innmaten i vinsjen og veie den uten innmat og sette på tau i stedet for wire.

Kanskje jeg bare kan sette dit en pappmodell, lage en pappmodell av hele bilen og vise den.

Edited by Nöcke Gunnar, 26 November 2008 - 17:06.

#362 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 17:08

Jeg har en bitteliten ATV vinsj, og man må ikke ha på vire eller tau når du godkjenner.

#363 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 20:22

QUOTE(Svein54 @ 26 Nov 2008, 17:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en bitteliten ATV vinsj, og man må ikke ha på vire eller tau når du godkjenner.

Kanskje jeg låner den av deg. Men det blir ikke noe godkjenning før godt utpå sommeren

#364 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 20:32

Jeg har jo gjort alt som du skal gjøre med bilen din, du kan derfor låne hele bilen og få den godkjent biggrin.gif biggrin.gif

#365 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 23:37

et annet hett tips til lavere forakselvekt er og å stikke til en som driver med ballonger å få heliumfylt framhjuls

#366 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 00:09

Med heliumfylte 33" forhjul må man jo begynne å legge på vekt igjen istedet så bilen ikke letter foran tongue.gif biggrin.gif

#367 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 10:52

QUOTE(Svein54 @ 26 Nov 2008, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har jo gjort alt som du skal gjøre med bilen din, du kan derfor låne hele bilen og få den godkjent biggrin.gif biggrin.gif

Bare bygge opp en bil og få den godkjent og så flytte rammenummer rundt slik at den bilen vises over alt. whistle.gif

#368 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 10:52

QUOTE(sven @ 26 Nov 2008, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
et annet hett tips til lavere forakselvekt er og å stikke til en som driver med ballonger å få heliumfylt framhjuls

Spørs om det er like greit å fylle huet til de på BT med helium biggrin.gif biggrin.gif for noen av dem ville det vel ikke blitt noen forskjell.

#369 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 11:05

Svein og jeg hadde en av våre lange diskusjoner på telefon i går og det endte med at kona hans kom og lurte på om jeg ville bli sjalu om hun snakket litt med mannen sin.
Det beskriver litt om hvor mange timer vi har på tlf om bil det siste året. Det er ikke få.

Men vi kom inn på det med oppbygging av kjøretøy. Så store endringer som vi gjør kan det defineres som oppbygging og da kan den typegodkjennes som enkeltkjøretøy og foreta typegodkjenningen på typegodkjenningen av de delene som er benyttet og da kan akselvekten endres ved hjelp at uavhengig laboratorium etter hva jeg kan lese i regelverket. Dvs at Tüv sitt hevesett godkjennes til å sette foraksellasten til inntil 650 kg. Da blir det rom for motor, hevesett, 33" dekk, vinsj, servostyring, akselbytte, ac-kompressor og det hele. Det gir rom for å putte på 120 kg og disse ombyggingene tilsvarer omkring 120 kg.

Så må det søkes Toll og avgift om å slippe å betale ny avgift på bilen og det innvilges normalt når oppbygging skjer med deler som allerde er betalt avgifter på. Dermed faller krav om beregning av deformasjoner ved krasj/utslipp og slikt bort og bilen godkjennes på basis av de reglene som var når ramma var registrert første gang.

Blir nok en del jobbing men kanskje dette er måten. Egen typegodkjenning. Da skal jeg kalle modellen for "Uhlmann offroad 1"

Men det er godt mulig det ikke går da. Men jeg skal forsøke.

Edited by Nöcke Gunnar, 27 November 2008 - 11:06.

#370 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 11:34

Det vil med andre ord si at man kan ta fronten fra en Vitara med V6 motor og resten fra en 413 og sy dette sammen til en ny bil med nytt cassinr. Min bil skal da hete Sukvit 4x4 cool.gif tongue.gif Gleder meg allrede.
Blir nok flere timer på tlf. Gunnar. smile.gif

#371 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 16:02

QUOTE(Svein54 @ 27 Nov 2008, 11:34) <{POST_SNAPBACK}>
Det vil med andre ord si at man kan ta fronten fra en Vitara med V6 motor og resten fra en 413 og sy dette sammen til en ny bil med nytt cassinr. Min bil skal da hete Sukvit 4x4 cool.gif tongue.gif Gleder meg allrede.
Blir nok flere timer på tlf. Gunnar. smile.gif

Jeg har sendt en forespørsel til Vegdirektoratet i dag hvor jeg spør om en del ting. Egentlig om de kan godta at min gamle bil som ble skadet og som bygges opp av deler hentet fra diverse norske biler kan godkjennes som en oppbygging. Og om jeg da kan typegodkjenne den som enkeltgodkjenning. Og om jeg da kan bruke tüv sine tester på hevefjærene til Trailmaster på aksellast og tüv sine papirer til 33" som papirer for å få godkjent bilen. Godkjenner de slikt kanskje det blir en neste bil med en liten turboladet V6. Nei, det blir nok å trekke det for langt. Men tenk så artig en turboladet V6 med automat i en ombygget 413.

Skal bli spennende å høre hva som kommer av svar.

De begynner sikkert bli lei av meg etter hvert. Har sikkert egen mappe på meg, kanskje en med dødningehode på. Giftig. Ligg unna.

Edited by Nöcke Gunnar, 27 November 2008 - 16:04.

#372 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 17:37

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Nov 2008, 10:52) <{POST_SNAPBACK}>
Bare bygge opp en bil og få den godkjent og så flytte rammenummer rundt slik at den bilen vises over alt. whistle.gif

Bare sette rammenummeret på slikt magnetbånd da....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#373 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 22:36

Snakket med en bilmekaniker i dag ang. oppbygging av bil. I prinsippet kan hva som helst bygges opp. Det han anbefalte var og ha et tett samarbeid med BT og rådføre seg der før man setter i gang. Han mente at det måtte utføres av personer med fagbrev eller det vil si av godkjent verksted.

#374 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 22:41

QUOTE(Svein54 @ 27 Nov 2008, 22:36) <{POST_SNAPBACK}>
Snakket med en bilmekaniker i dag ang. oppbygging av bil. I prinsippet kan hva som helst bygges opp. Det han anbefalte var og ha et tett samarbeid med BT og rådføre seg der før man setter i gang. Han mente at det måtte utføres av personer med fagbrev eller det vil si av godkjent verksted.

Det er veldig få ting som krever fagbrev når en ikke skal rette ramma og stort sett alle deler skrues fast. Det kan være godt å ha en med fagbrev med på laget, men det nytter ikke betale timepriser og sette bort en masse jobb. Da er det billigere å kjøpe en ny 4x4 med V8 og automat.

#375 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 20:23

Det er en på forumet som kaller seg mitaka359 som har en 410 fra Spania.

#376 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 20:35

QUOTE(Svein54 @ 28 Nov 2008, 20:23) <{POST_SNAPBACK}>

Det er en på forumet som kaller seg mitaka359 som har en 410 fra Spania.

Ser ut som at den har samme aksellaster som i Norge. Skal en få til en endring på dem må vi nok gjennom en oppbygging og ny typegodkjenning av enkeltkjøretøy.

Jeg skal klare å dokumentere det som er nødvendig for det jeg har planer om. Kanskje også en V6 om det blir aktuelt.

#377 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 09:26

Skal man bruke V6 eller 2L må man også få lagd et nytt svinghjul. TT har et ombyggingssett men jeg syntes det er veldig dyrt.

#378 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 12:17

QUOTE(Svein54 @ 30 Nov 2008, 09:26) <{POST_SNAPBACK}>
Skal man bruke V6 eller 2L må man også få lagd et nytt svinghjul. TT har et ombyggingssett men jeg syntes det er veldig dyrt.

Men det er komplett da inneholder absolutt alt du trenger sådet gjør ombyggingen til bare å skru og montere, absolutt ingen utprøving av nye deler eller tilpassing eller eksperementering.

#379 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 12:26

Når jeg var innom Sagrenda bilopphuggeri for og se etter luftfilterboks var det en 96 V6 der den gikk for 6000,-
Fordelen min er at alt av ledninger stort sett er der tror jeg. rolleyes.gif Får vi til dette med oppbygging blir det uten tvil V6, koste hva det koste vil. rolleyes2.gif Får begynne å se etter en Vitara V6 som er rimlig. Det går jo også ann å hente en fra Belgia/Tyskeland.

#380 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 15:53

QUOTE(Svein54 @ 30 Nov 2008, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
Når jeg var innom Sagrenda bilopphuggeri for og se etter luftfilterboks var det en 96 V6 der den gikk for 6000,-
Fordelen min er at alt av ledninger stort sett er der tror jeg. rolleyes.gif Får vi til dette med oppbygging blir det uten tvil V6, koste hva det koste vil. rolleyes2.gif Får begynne å se etter en Vitara V6 som er rimlig. Det går jo også ann å hente en fra Belgia/Tyskeland.

Jævli surt vær i Bergen i dag. Har flydd hit for en konferanse på universitetet på mandag.

Ja, det er en spennende motor i forhold til mange ting. Flott lyd, men den er tørstere enn den vanlige 2 liter rekkefireren.

Jeg tror ikke det er nødvendig å begynne å lete etter deler riktig enda for det er langt frem til at det kommer dit at godkjenninger begynner å komme på bordet.