Svein og jeg hadde en av våre lange diskusjoner på telefon i går og det endte med at kona hans kom og lurte på om jeg ville bli sjalu om hun snakket litt med mannen sin.
Det beskriver litt om hvor mange timer vi har på tlf om bil det siste året. Det er ikke få.
Men vi kom inn på det med oppbygging av kjøretøy. Så store endringer som vi gjør kan det defineres som oppbygging og da kan den typegodkjennes som enkeltkjøretøy og foreta typegodkjenningen på typegodkjenningen av de delene som er benyttet og da kan akselvekten endres ved hjelp at uavhengig laboratorium etter hva jeg kan lese i regelverket. Dvs at Tüv sitt hevesett godkjennes til å sette foraksellasten til inntil 650 kg. Da blir det rom for motor, hevesett, 33" dekk, vinsj, servostyring, akselbytte, ac-kompressor og det hele. Det gir rom for å putte på 120 kg og disse ombyggingene tilsvarer omkring 120 kg.
Så må det søkes Toll og avgift om å slippe å betale ny avgift på bilen og det innvilges normalt når oppbygging skjer med deler som allerde er betalt avgifter på. Dermed faller krav om beregning av deformasjoner ved krasj/utslipp og slikt bort og bilen godkjennes på basis av de reglene som var når ramma var registrert første gang.
Blir nok en del jobbing men kanskje dette er måten. Egen typegodkjenning. Da skal jeg kalle modellen for "Uhlmann offroad 1"
Men det er godt mulig det ikke går da. Men jeg skal forsøke.
Edited by Nöcke Gunnar, 27 November 2008 - 11:06.