Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#401 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 16:20

Kan jeg si noe annet enn VELFORMULERT ! smile.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#402 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 17:04

QUOTE(vidar @ 12 Dec 2008, 16:20) <{POST_SNAPBACK}>
Kan jeg si noe annet enn VELFORMULERT ! smile.gif

Takker for den.

Jeg bare lurer på en ting. Om vi strategisk satte opp et brev hvor vi ber om å få godkjent TÜV ved endring av aksellast og får alle på offroad.no og pirate til å kopiere det og sende det på epost til vegdirektoratet så vil det gi en effekt. Om vi samtidig sendte et brev til samferdselsministeren og vi får med mange nok kansje vi kunne få en avis til å ta tak i saken.

Da ville vi kunne klare å bringe det opp på et politisk nivå og dermed vil det kunne få gjennomslagskraft.

Skal lure på om det kunne vært en veg å gå.

Noen som har kommentarer?

#403 henning_aamot

henning_aamot

Nytt medlem

• Supermedlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 18:15

meget bra skrevet;)
dersom du ikke kommer igjennom med dette her
er det bare 1 ting man kan gjøre. bestikkelser tongue.gif
ta en titt i min garasje: http://www.offroad.n...sje-t98073.html ;)

#404 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 18:24

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 12 Dec 2008, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
Om vi strategisk satte opp et brev hvor vi ber om å få godkjent TÜV ved endring av aksellast

Mulig det kunne gå. Hovedsaken er jo bare å få noen andre en biltilsynet til å se på det, og da er det jo snakk om å få godkjent et uavhengig laboratorium... Som tuv er..... Og som er spesifisert i reglene....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#405 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 18:39

Kanskje sende hele saken ti menskerettsdomstolen i Strasburg. cool.gif Havner ikke det meste der fra Norge der a. tongue.gif under forskjellsbehandling av folk. smile.gif

#406 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 19:40

QUOTE(Svein54 @ 12 Dec 2008, 18:39) <{POST_SNAPBACK}>
Kanskje sende hele saken ti menskerettsdomstolen i Strasburg. cool.gif Havner ikke det meste der fra Norge der a. tongue.gif under forskjellsbehandling av folk. smile.gif

Jeg krever frihet til å kjøre hvor jeg vil!!!!!!!!!!!!

Jeg tror jeg skal foreslå en slik aksjon og se om det går an til å få til noen gjennomslagskraft på det.

Hvor mange eposter kan en klare å få sendt? Hvor mange på offroad, pirate og gatebil kan en anta gidder å laste ned og sende et slikt brev? 100 - 500 - 1000 personer?

Skal det få effekt bør det komme inn tusen eposter til vegdirektoratet og til samferdselsministeren.

#407 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 19:42

http://www.offroad.n...st-direktoratet

#408 Double Toy

Double Toy

Sjef

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 19:49

Vakke dum den nei whistle.gif Håper du snart får et positivt svar av dem på det da rolleyes.gif hadde vært moro om du fikk det igjennom shifty.gif

STÅ PÅ VIDERE, GUNNAR ! !
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#409 jasswass

jasswass

Grand hamster

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 13 December 2008 - 20:06

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 12 Dec 2008, 20:40) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg krever frihet til å kjøre hvor jeg vil!!!!!!!!!!!!

det burde vel være nok å kreve å få bygge bilen sin slik en vil...
(om alle fikk kjøre hvor de ville, hadde det blitt trist å være friluftsmenneske i landet vårt dry.gif )
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#410 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 December 2008 - 20:58

QUOTE(jasswass @ 13 Dec 2008, 20:06) <{POST_SNAPBACK}>
det burde vel være nok å kreve å få bygge bilen sin slik en vil...
(om alle fikk kjøre hvor de ville, hadde det blitt trist å være friluftsmenneske i landet vårt dry.gif )

Jeg vil egentlig bare bygge bilen min innenfor det som er bekreftet teknisk forsvarlig av anerkjente tekniske institutt som TÜV. At TÜV-tester ikke godkjennes av norske BT synes jeg er total galskap.

Og jeg er glad for at det går an å gå i fjellet uten å bli plaget av motordur og støy.

Men det burde være mulig å få lage offroad-løyper hist og pist.

#411 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 December 2008 - 21:11

Snakk med Sven så lager han en link på forumet hvor vi kan skrive oss på å sende mail, da er det letttere å få en oversikt om hvor mange som har sendt.

#412 jasswass

jasswass

Grand hamster

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 14 December 2008 - 16:43

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 Dec 2008, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vil egentlig bare bygge bilen min innenfor det som er bekreftet teknisk forsvarlig av anerkjente tekniske institutt som TÜV. At TÜV-tester ikke godkjennes av norske BT synes jeg er total galskap.

Og jeg er glad for at det går an å gå i fjellet uten å bli plaget av motordur og støy.

Men det burde være mulig å få lage offroad-løyper hist og pist.

det var akkurat det jeg ville få fram rolleyes.gif
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#413 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 December 2008 - 18:30

QUOTE(jasswass @ 14 Dec 2008, 16:43) <{POST_SNAPBACK}>
det var akkurat det jeg ville få fram rolleyes.gif

Jada, jeg er enig. Tok litt mye sats og skrev litt mer enn jeg mener. Jeg vil heller ikke ha fri ferdsel i naturen med motorkjøretøy.

Det å nyte usjenert natur er et gode som en ikke kjenner verdien på før det er borte. Vi nordmenn er nok ikke i stand til å tenke oss at det skulle kunne bli slik at allemannsretten til urørt natyr skulle kunne bli ødelagt.

Noe regulering er absolutt påkrevet slik at enkeltes lyst til å utfolde seg ikke går på bekostning av andre sine muligheter. Om en offroader raser gjennom Jotunheimen ville det provosert meg grundig, fordi det ødelegger for andre både i nåtid og fremtid.

Det jeg ville få frem er at dersom jeg vil bygge om et kjøretøy og kan legge frem papirer fra et nøytralt teknisk institutt som TÛV på at ombyggingen er teknisk forsvarlig, så er det overformynderi at det ikke godtas.

Det er mitt hovedpoeng, det er hva jeg bruker mye tid på. De som kjenner meg her vet hva jeg mener om ulovlige ombygginger, på samme måte om ulovlig bruk av kjøretøyet.

Men jeg har brukt og vil i fremtiden fortsette og bruke tid på å få godkjent fornuftige trafikksikre ombygginger. Om det så betyr at bilen må flyttes frem og tilbake over grensa til Sverige.

Det er også et poeng at det er ikke alltid rasjonelle tekniske vurderinger som avgjør om en ombygging godkjennes. Bilens historie er av og til avgjørende. En bil som er godkjent i Sverige på grunnlag av tolkninger av det felles europeiske regelverket vil bli godkjent i Norge selv om man ikke ville fått godkjent en tilsvarende ombygging gjort i Norge.

Dermed er det ikke likebehandling.

#414 Tommy

Tommy

Pirate....

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 28 January 2009 - 12:12

Morsomt lesestoff...
Må si jeg er imponert..
Hvordan er ståa nå da... hvor dyrt ble behandlingen av ramme og hvor utførte du det??
Tommy Olsen

#415 banjin

banjin

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 28 January 2009 - 17:22

ja hvordan går det til her. mer som skjer.

ser forresten på den søknad om endre foraksel last fra 530 til 650.
er ikke det mulig med å vise til f.eks samurai 1,9D, titta på den demo av tuv raderkatalog og der er vis eg ikke her misforstått helt foraksellast oppgitt til 700kg frem og 930kg bak.
tar jeg feil eller kan det være ett argument å bruke?

#416 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 February 2009 - 15:47

QUOTE(banjin @ 28 Jan 2009, 17:22) <{POST_SNAPBACK}>
ja hvordan går det til her. mer som skjer.

ser forresten på den søknad om endre foraksel last fra 530 til 650.
er ikke det mulig med å vise til f.eks samurai 1,9D, titta på den demo av tuv raderkatalog og der er vis eg ikke her misforstått helt foraksellast oppgitt til 700kg frem og 930kg bak.
tar jeg feil eller kan det være ett argument å bruke?

Den bilen med diesel er produsert ved Santana og ikke av fabrikken i Japan så det går ikke.

Kanskje jeg burde kjøpt en 1,9 diesel og byttet til en 2.0 liter bensinmotor. Da hadde jeg hatt mye vekt å gå på og alt hadde vært mye lettere.

Men det går en del tid om dagen på å jobbe med godkjenninger.

Elers kjøper jeg litt deler av og til etter hvert som det blir avklaret hvordan bilen skal bli til slutt. Nå er det søknaden om 33" dekk og økt forakselvekt det handler om. Kanskje jeg kan få til 575 kg på forakslingen, det er det som ser mest lovende ut i dag.

#417 banjin

banjin

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 06 February 2009 - 17:51

håpe det ordner seg med 575kg på foraksel. ser egentlig ikke noen problemer med det siden deler er identiske går eg utfra.har ikke sjøl finni forskjeller hittil.

#418 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 13:54

QUOTE(banjin @ 6 Feb 2009, 17:51) <{POST_SNAPBACK}>
håpe det ordner seg med 575kg på foraksel. ser egentlig ikke noen problemer med det siden deler er identiske går eg utfra.har ikke sjøl finni forskjeller hittil.

Jeg sendte en forespørsel til BT om hva jeg måtte dokumentere for å få endre maks aksellast. Svaret var ganske nedslående:

"Det er fabrikant som bestemmer toatalvekt/akselvekt på kjøretøy. Skal akselvekter / totalvekt endres må du ha bekreftelse fra fabrikant på hvilke deler som må byttes for at den skal bli lik en utgave med høyere totalvekt."

Det betyr at jeg må ta kontakt med Suzuki fabrikken i Japan. De kommer aldri i verden til å svare på brevet for de har en policy på at 413/Samurai ikke skal endres på noen måte som helst. Men jeg får prøve, samtidig som jeg søker å nå gjennom på andre måter.

Vårt største problem er at vi ikke har noen felles front mot myndigheter/BT. Vi burde hatt en kommit som kom sammen med representanter for BT og la frem og diskuterte problemstillinger omkring ombygging av kjøretøy. Men de er vi som miljø sannsynlig for slittet til å klare å oppnå.

#419 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 14:58

Vil ikke riktig spørsmål da være hvilket direktiv/regel som sier dette?
Og ikke minst hva forarbeidet for denne regel sier?
Bare siden de ikke godtar uavhengige laboratorier på slikt....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#420 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 15:07

Dem sier ikke at det er kun Suzuki i Japan som må godkjenne dette.
( bekreftelse fra fabrikant på hvilke deler som må byttes for at den skal bli lik en utgave med høyere totalvekt.)

Her tror jeg det også er en mulighet å prøve å få dokumentinformasjon fra dem som lager lisenslagde Samuraier.

Edited by Svein54, 09 February 2009 - 15:10.