Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#441 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 21 March 2009 - 22:48

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Mar 2009, 19:35) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har forslag til hva en kan legge på betongen i garasjen som er lett å holde rent.

2 komponent akrylmaling
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#442 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 22:49

QUOTE(Bergum @ 21 Mar 2009, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
2 komponent akrylmaling

Er det gulle greit å bruke mener du? Tåler det oljesøl uten å løses opp? Hva medsltasje fra bildekk, jeg kjører ikke pigdekk på noen av mine 5 biler.

Har du personlig erfaring med det? Skal jeg gjøre noe grunning først? Betyr det noe at det ser ut til å bli gulvvarme under?

Bare et par raske spørsmål.. ;-) Setter pris på hjelp med dette.

#443 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 23:01

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Mar 2009, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Er det gulle greit å bruke mener du? Tåler det oljesøl uten å løses opp? Hva medsltasje fra bildekk, jeg kjører ikke pigdekk på noen av mine 5 biler.

Har du personlig erfaring med det? Skal jeg gjøre noe grunning først? Betyr det noe at det ser ut til å bli gulvvarme under?

Bare et par raske spørsmål.. ;-) Setter pris på hjelp med dette.

Vel, de er det vanlige guffa de bruker på verkstedgulv... :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#444 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 23:02

Godt i gang med planlegging ser jeg. Ta kontakt med en leverandør som leverer maling til gulv på bilverksteder, da tror jeg du får noe som holder. Da kan du tilogmed kjøre truck på det.

#445 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 20:15

QUOTE(Svein54 @ 22 Mar 2009, 23:02) <{POST_SNAPBACK}>
Godt i gang med planlegging ser jeg. Ta kontakt med en leverandør som leverer maling til gulv på bilverksteder, da tror jeg du får noe som holder. Da kan du tilogmed kjøre truck på det.

Når det gjelder tapetvalg har jeg meldt meg ut. :-) Jeg bare føler jeg driter meg ut når jeg kommer med forslag, heldigvis kan jeg lure meg unna med å le og si "Bare kødda"

Jeg får høre med en leverandør til verkstedindusrien, men det er vel slik som det Bergum foreslår.

#446 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 20:17

I morgen skal jeg legge ut bilder av mitt SJ Safariroof-prosjekt. Den må jo få lov til å være med i garasjen den også. :-)

#447 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 March 2009 - 21:47

I dag har jeg gjort følgende med bilen:

Satt inn hovedbryter og en konverter slik at jeg har 220V til mobillader og PC i bilen.

Kompresjonstest: 12,1 kg-12,2 kg-12,5 kg-12,2 kg og det får jeg vel bare akseptere.
Pluggene er litt vel sorte og sotet og litt rå og siden den er bygget om til manuell choke så er det grunn til å tro at det er litt bugg med forgasseren. Men den starter greit hver gang selv med et lite og dårlig batteri.

Jeg har hatt kontakt med Forgasserservice i Drøbak og jeg tror jeg skal prøve en Weber i denne bilen bare for å se hvordan den fungerer. Derfor gadd jeg ikke bytte luftfilter, men sjekket tenningstidspunktet. Ca 8-9 grader før øve dødpunkt ved 800 RPM samt at vakumstyringen av tenningen fungerer greit.

Byttet: Pluggledninger, plugger, motorolje og oljefilter, girkasseolje, olje på diffen foran/diffen bak/girkassa og fordelingskassa, bensinfilter og noen morkne bensinslanger.

Det som kom ut av diffen bak så ut som grå bobleguffe og på fordelingskassa så det ut som gammel motorolje.

Mitt forslag til alle er å bytte all olje, plugger/kabler og sjekke alle justeringer når en tar over en brukt bil.

#448 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 March 2009 - 22:12

B I L D E R ! ! ! biggrin.gif

#449 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 16:36

Hvilken nr jeg skal gi denne vet jeg ikke. Nr 4 om jeg teller de jeg har pr i dag, men om jeg skal regne med de jeg har hatt og der jeg er deleier eller venter på å overta må det bli rundt 15.

Denne bilen er ikke i ille stand og det er ikke særlig mye rust på den. Bestiller meg en Weber 32/36 forgasser til den i løpet av uka så får vi se hvordan den fungerer. Den originale harker en del og jeg er ikke så lysten på å begynne på forgasseren uten å ha bilen i kjørbar stand.

Så blir det å bytte viftereim, registerreim og litt annet smått.

Utover sommeren skal jeg pusse den ned og sprøyte på litt lakk om jeg får tid, den ser skikkelig ille ut.

Attached Thumbnails

• DSC02927.JPG
  • DSC02924.JPG
  • DSC02925.JPG
  • DSC02926.JPG
  • DSC02928.JPG
  • DSC02929.JPG
  • DSC02930.JPG
  • DSC02931.JPG

Edited by Nöcke Gunnar, 26 March 2009 - 16:42.

#450 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 17:54

Enig om at den så litt ille ut! Kjenner det kribler i fingrene og at vaskebøtta og detailer utstyret i kjelleren skriker etter å få komme frem! En skikkelig vask innvendig og utvendig ville nok gjort underverker.

Ser nakent ut uten radiokonsollet.
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#451 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 19:29

Perfekt utgangspunkt til mitt Tin-top prosjekt den der Gunnar. Send den til meg du, så skal den få lavt tak:)

Så ut som om det har vært en hobbyelektriker på gang i det motorrommet...
Tlf: 98883546

#452 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 21:34

sikker på at det er en 32/36 du skal bestille Gunnar? Jeg hadde en lang samtale med Byman på forgasserservice om akkurat det... og ha nente at SJ'en med 1300 motor aldri ville gå pent/ riktig med den... Halsene blir for store, noe som resulterer i at lufthastigheten igjennom gasseren blir for lav.... som igjen gir dårlig forstøving/ dråpedannelse...

Jeg mener at 34/34 er det forgasserservice skaffer i sett til denne(untatt fra statene da...)

#453 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 22:06

Denne hadde jeg på 1300 motoren min og den fungerte perfekt både sommer og vinter.

carb1fs.jpg
The original high performance part for the Samurai is the 32/36 carburetor. It has always been recognized as the easiest and most affordable carb kit in terms of performance. Expect a 24% horsepower boost which turn into a night and day difference from the stock carb unit. The higher CFM (cubic feet per minute) of the EMPI over the stock carb makes for better acceleration without hesitation or the inherent flat spot experienced with the factory carburetor. Your mileage will not suffer with this carb, depending on driving style. The complete kit comes with the pre-jetted 32/36 EMPI carb, chrome air filter(SS601) base adapter plate, complete gasket kit, throttle linkage, support brackets and complete step by step instructions.

#454 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 22:51

QUOTE(JarleA @ 26 Mar 2009, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
Enig om at den så litt ille ut! Kjenner det kribler i fingrene og at vaskebøtta og detailer utstyret i kjelleren skriker etter å få komme frem! En skikkelig vask innvendig og utvendig ville nok gjort underverker.

Ser nakent ut uten radiokonsollet.

Det er ikke bare at den er skitten, panser og forskjermer er tatt fra en blå bil og så har lakken de har sprutet på begynt å koke og så ser det ut som de har slipt litt for å få bort de værste boblene. Skjoldete og stygt.

Skulle gjerne satt inn en radio, men må fikse dørlåsene først.

#455 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 22:52

QUOTE(Roar Hovet @ 26 Mar 2009, 19:29) <{POST_SNAPBACK}>
Perfekt utgangspunkt til mitt Tin-top prosjekt den der Gunnar. Send den til meg du, så skal den få lavt tak:)

Så ut som om det har vært en hobbyelektriker på gang i det motorrommet...

Skulle gjerne hatt lavt tak på den, absolutt så om noen har en tin-top løsning er jeg klar for diskusjoner der.

Forrige eier hadde problemer med lysene og et verksted koblet opp et ekstra rele og ei jævla vase med ledninger, helt utrolig hva de gjorde når en ser på hvordan det er koblet opp.

Edited by Nöcke Gunnar, 26 March 2009 - 22:59.

#456 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 March 2009 - 22:57

QUOTE(sven @ 26 Mar 2009, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
sikker på at det er en 32/36 du skal bestille Gunnar? Jeg hadde en lang samtale med Byman på forgasserservice om akkurat det... og ha nente at SJ'en med 1300 motor aldri ville gå pent/ riktig med den... Halsene blir for store, noe som resulterer i at lufthastigheten igjennom gasseren blir for lav.... som igjen gir dårlig forstøving/ dråpedannelse...

Jeg mener at 34/34 er det forgasserservice skaffer i sett til denne(untatt fra statene da...)

QUOTE(Svein54 @ 26 Mar 2009, 22:06) <{POST_SNAPBACK}>
Denne hadde jeg på 1300 motoren min og den fungerte perfekt både sommer og vinter.

The original high performance part for the Samurai is the 32/36 carburetor. It has always been recognized as the easiest and most affordable carb kit in terms of performance. Expect a 24% horsepower boost which turn into a night and day difference from the stock carb unit. The higher CFM (cubic feet per minute) of the EMPI over the stock carb makes for better acceleration without hesitation or the inherent flat spot experienced with the factory carburetor. Your mileage will not suffer with this carb, depending on driving style. The complete kit comes with the pre-jetted 32/36 EMPI carb, chrome air filter(SS601) base adapter plate, complete gasket kit, throttle linkage, support brackets and complete step by step instructions.

Jeg ser det er noe ulike meninger om Weber 32/36 34/34 osv og at de må snues. Jeg har vært borte i problemer med Weber tidligere, men kommer til å gjøre et nytt forsøk for å se om det går bedre denne gangen.

Den har manuell choke og det tror jeg er en fordel.

Spørsmålet er om jeg skal slenge på et 2" eksosanlegg.

#457 banjin

banjin

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 11:54

angående slitesterkt gulv. så brukes det visst endel plasser noe som består av en epoxy blanding av no slag.
bare å søke epoxy gulv på feks google.

feks http://www.gulvogepoxy.no/

eller feks. http://www.garasjegulv.no/

Edited by banjin, 27 March 2009 - 13:06.

#458 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 12:24

eg kjørte i fleire år med en 32/36, manuell choke og 2" eksos. funker utmerket til veien, lavt forbruk. 0.7 herifrå til Rena med 31" dekk.
Savner effektøkninga og forbruket som gasseren ga, kjører med originalforgasser no.

men syns den gikk litt ureint når kald, mulig dette hadde med mangel på vedlikehold..

Edited by yakuza, 27 March 2009 - 12:29.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#459 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 12:41

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Mar 2009, 22:52) <{POST_SNAPBACK}>
Skulle gjerne hatt lavt tak på den, absolutt så om noen har en tin-top løsning er jeg klar for diskusjoner der.

Taket mitt får du ikke! Det skal få ligge til det en dag dukker opp en billig og bra high-roof.

Tlf: 98883546

#460 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 13:15

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Mar 2009, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg ser det er noe ulike meninger om Weber 32/36 34/34 osv og at de må snues. Jeg har vært borte i problemer med Weber tidligere, men kommer til å gjøre et nytt forsøk for å se om det går bedre denne gangen.

Den har manuell choke og det tror jeg er en fordel.

Spørsmålet er om jeg skal slenge på et 2" eksosanlegg.

Jeg har et anlegg i rustfritt som jeg har på bilen i dag jeg skal kvitte meg med. Må lage nytt til den nye bilen.