Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#461 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 18:04

QUOTE(Roar Hovet @ 27 Mar 2009, 12:41) <{POST_SNAPBACK}>
Taket mitt får du ikke! Det skal få ligge til det en dag dukker opp en billig og bra high-roof.

Det var synd. Jeg som har en ekstra LJ og all ting. :-)

Men kommer du over en ok tintop eller et ok tak så tenk litt på meg da for tin top er bare så ufattelig mye finere enn highroof synes jeg.

#462 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 18:13

QUOTE(yakuza @ 27 Mar 2009, 12:24) <{POST_SNAPBACK}>
eg kjørte i fleire år med en 32/36, manuell choke og 2" eksos. funker utmerket til veien, lavt forbruk. 0.7 herifrå til Rena med 31" dekk.
Savner effektøkninga og forbruket som gasseren ga, kjører med originalforgasser no.

men syns den gikk litt ureint når kald, mulig dette hadde med mangel på vedlikehold..

Den forgasseren jeg kjører på nå er i alle fall ikke særlig frisk. Slurper ca 1,3 på mila på langkjøring, Toppfart i slak nedoverbakke ca 125 km/t mens på flate er det maks 100 km/t (ikke at jeg kjører særlig fortere enn 90-100 på landevei/motorveg, men det sier noe om hvor dårlig forgasseren er) Pluggene soter til og ved turtall over 3500 til 4000 begynner den etter noen sekunder å nappe/rykke akurat som om den ikke klarer levere nok bensin/rett blanding.

I det hele tatt om en tar utgangspunkt i 11 kr/liter for bensin. Jeg kjører sikkert 20 tusen km i året med SJ. En halvliter redusert forbruk pr mil er på ett år ca kr 11 000,-. Forgasseren kommer på snaut fire tusen fra statene, og den er da tjent inn på drøyt 4 måneder PLUSS at jeg får økt kjøreglede.

Dermed er det bare å kaste seg på og bestille forgasser med en gang.

#463 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 20:47

Da er Weber 32/36 med adapterplate og the works på veg til Norge. Frakt og offisielt brukt gasser til verdi under momsgrense blir det totalt ca 2700 kroner levert til meg.

Pris i Norge er 5.000,-

#464 banjin

banjin

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 22:44

jeg kan bare anbefalle 32/36 gasser. er som ny bil. men har ikke fått testa på landevei. men ellers i terrenget er det ganske så stor forskjell fra orginal. mer drag rett og slett. jeg har da yakuza sin sin gammal gasser. funker helt greit. eneste trengs litt mer rengjøring og etter justeringer. så blir det nok helt topp.

#465 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 23:29

QUOTE(banjin @ 27 Mar 2009, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
jeg kan bare anbefalle 32/36 gasser. er som ny bil. men har ikke fått testa på landevei. men ellers i terrenget er det ganske så stor forskjell fra orginal. mer drag rett og slett. jeg har da yakuza sin sin gammal gasser. funker helt greit. eneste trengs litt mer rengjøring og etter justeringer. så blir det nok helt topp.

Den skal jo gi inntil 24% effektøkning, litt skeptisk til det, men om den får en ny kam og 2" eksos så bør den gi en del bedre effekt. Uansett er ikke SJ noen fartsbil som er bygget for å kjøre over noe særlig over 100 maks 120 km/t uten at det oppleves som hasardiøst.
Jeg vurderte en 38 gasser, men tok en 32/36 i stedet.

#466 banjin

banjin

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 27 March 2009 - 23:35

momentet i botten er merkbart bedre med 32/36 noe som sikkert yakuza kan bekrefte fra da denne satt på hans.
har testa litt i terreng og der går den mest på tomgang. men nu er tomgangen min litt høg.
jeg har kjørt den uten chock. men par ganger av og på med litt pumping på gass så kommer den.
er bare at med meg så tar ting tid. sku montert chock men ikke kommet så langt så lenge den starter hvor det aldri har vært problemer etter jeg skifte gasser.

#467 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 28 March 2009 - 07:28

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Mar 2009, 18:04) <{POST_SNAPBACK}>
Det var synd. Jeg som har en ekstra LJ og all ting. :-)

Har du sååå lyst på det taket?
Tlf: 98883546

#468 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 March 2009 - 16:59

QUOTE(Roar Hovet @ 28 Mar 2009, 07:28) <{POST_SNAPBACK}>
Har du sååå lyst på det taket?

Jeg skal ikke gi deg umulige valg, men dukker det opp et tak på din veg så husk meg.

Når det gjelder den andre LJ så er det en bil jeg må kvitte meg med etter hvert, jeg har ikke plass eller behov for så mange biler. En LJ holder, men den andre kommer til å bli solgt/byttet bort til noen som forplikter seg til å sette den i stand og beholde skilter på den og ikke lage skogsbil av den.

#469 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 28 March 2009 - 18:01

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 28 Mar 2009, 16:59) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg skal ikke gi deg umulige valg, men dukker det opp et tak på din veg så husk meg.

Når det gjelder den andre LJ så er det en bil jeg må kvitte meg med etter hvert, jeg har ikke plass eller behov for så mange biler. En LJ holder, men den andre kommer til å bli solgt/byttet bort til noen som forplikter seg til å sette den i stand og beholde skilter på den og ikke lage skogsbil av den.

Har jo altid sagt at jeg har lyst på en LJ... Og en slik ville aldri blitt skogsbil i mitt eie. Men heller satt på lager til jeg fikk ferdig de to prosjekta jeg har her nå (SJ pick-up og Vitaran).

Hadde gjort seg med 1 stk LJ, 1 stk SJ pick-up og 1 stk Vitara i samlingen.

Edited by Roar Hovet, 28 March 2009 - 18:02.

#470 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 March 2009 - 14:19

Ja, det er et problem med å få tid til alt. Men når jeg flytter ned til Åsgårdstrand blir ting mye enklere.

Og det er mange som sier de kunne tenke seg en LJ og alt det der, men når det kommer til stykket er de ikke så interessert likevel. Tror det å ta vare på en slik bil er noe som passer for en hardcore entusiast. Og jeg tror det er greit å ha andre biler sammen med en LJ for den er såpass spesiell og så liten motor at å bruke den til lengre turer blir slitsomt.

#471 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 29 March 2009 - 16:08

Har bare 4 biler på tomta her nå, 3 av de er Suzuki... Ja, er nødt til å ha en bil til vanlig bruk også. En LJ for meg ville vært en bil som ble tatt frem om sommeren og dager med pent vær.

#472 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 09:36

QUOTE(Roar Hovet @ 29 Mar 2009, 17:08) <{POST_SNAPBACK}>
Har bare 4 biler på tomta her nå, 3 av de er Suzuki... Ja, er nødt til å ha en bil til vanlig bruk også. En LJ for meg ville vært en bil som ble tatt frem om sommeren og dager med pent vær.

Ja og derfor er det viktig at de få som er igjen blir overlatt til personer som vil ta slik vare på dem og ikke lager skogsbiler av dem. Jeg har en gang forsøkt å få forståelse for at når en lager skogsbil av en LJ så er den på en måte ødelagt som LJ men det var ingen som ville være enig med meg i det. Kanskje vært e fordel om du hadde vært med i den diskusjonen. ;-).

#473 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 09:53

I utgangspunktet er en LJ80 så fantastisk i skogen at eg kan forstå at det fins folk som meiner at det er der den hører heime. Men no fins det så få av dei, og med tanke på bilen si historie, og bilen sine egenskaper, så er dei såpass unike at det burde være forståelse at alle objekt som kan takast vare på burde få leve vidare som originale.
Dei som allereie er i bruk i skogen bør for all del fortsatt bli brukt der.
At dei skal stå å støve ned er ingen vits, bilar er til for å brukast. dersom ingne bruker bilane vil ingen trenge delar og det vil ikkje bli noko miljø rundt dei, og då dør dei sakte men sikkert.

Edited by yakuza, 31 March 2009 - 09:54.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#474 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 11:57

QUOTE(yakuza @ 31 Mar 2009, 10:53) <{POST_SNAPBACK}>
I utgangspunktet er en LJ80 så fantastisk i skogen at eg kan forstå at det fins folk som meiner at det er der den hører heime. Men no fins det så få av dei, og med tanke på bilen si historie, og bilen sine egenskaper, så er dei såpass unike at det burde være forståelse at alle objekt som kan takast vare på burde få leve vidare som originale.
Dei som allereie er i bruk i skogen bør for all del fortsatt bli brukt der.
At dei skal stå å støve ned er ingen vits, bilar er til for å brukast. dersom ingne bruker bilane vil ingen trenge delar og det vil ikkje bli noko miljø rundt dei, og då dør dei sakte men sikkert.

Jeg er helt enig med deg der. Mine LJ skal restaureres til bruksbiler. Men det er klart at når en renoverer en bil så tar en ikke fart og raser den ned ei steinur heller. Men brukes og litt offroading bør en absolutt la bilen få gjennomgå.

Det at de restaureres og settes i en støvete garasje er synd, da er det bedre å la en entusiast ta over.

Nå er det LJ som er under 20 stk igjen av og om noen år er det SJ som kommer i samme situasjon. Vitara tar mer og mer over som en bil som ikke koster mer en at den kan kjøres i skogen.

Jeg tror ikke vi kommer til å oppleve at LJ averteres til salg igjen i Norge, om de omsettes nå vil det gå gjennom kontakter.

#475 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 17:28

Jeg er helt enig med nöcke i denne samenhengen, men så er jeg en rar skrue som trives knallbra med bilen mest mulig original!
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#476 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 21:18

*Jeg tror du er en torx skrue Jarle*
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#477 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 22:23

QUOTE(vidar @ 31 Mar 2009, 22:18) <{POST_SNAPBACK}>
*Jeg tror du er en torx skrue Jarle*

torx har jeg sansen for

#478 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 April 2009 - 17:47

Da har jeg fått tak i en forgasser til den nye SJ min.

En Weber fra norsk leverandør kom på fem tusen og det syntes jeg ble i meste laget så jeg kjøpte en EMPI 32/36 i stedet med autochoke som er vannstyrt. Kan også monteres på elektrisk eller manuell choke på den på fem minutter. Fire skruer og ett clips så er choken av. Ypperlig konstruert.

Forgasseren er en nøyaktig kopi av Weber sin 32/36 men choken er ikke lik den som står på Weber sin. Det er noe en må være klar over i forhold til deler. Antagentligvis er choken en kopi av en choke som Ford en gang i tiden benyttet på sine biler. Det skal jeg finne ut mer om siden.

Det ble faktisk en rimelig gasser som med alt levert på nærmeste post i butikk kom på nøyaktig NOK 2.680,- med frakt og avgifter. Det er en kopi av Weber, men til halve prisen så bryr jeg meg ikke om det. I den prisen er det monteringssett og luftfilter. Om en vil ha adapter til originale luftfilteret koster det USD 25,- ekstra.

Picture_15.jpg

På bildet er ikke choken montert på forgasseren. Håper å få montert den i morgen for jeg skal kjøre 70 mil med bilen på lørdag, 30 av dem med henger. ;-)
Neste uke er det 40 mil, uka etter nye 40 mil og alle med SJ.

Edited by Nöcke Gunnar, 15 April 2009 - 17:53.

#479 McZuk

McZuk

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 15 April 2009 - 18:32

Det er same gasser som jeg har på min. Fikk ikke kjør så mye etterpå men etter å sette ned bensin trykk (med regulator) var det ganske bra.

#480 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 April 2009 - 19:29

QUOTE(McZuk @ 15 Apr 2009, 19:32) <{POST_SNAPBACK}>
Det er same gasser som jeg har på min. Fikk ikke kjør så mye etterpå men etter å sette ned bensin trykk (med regulator) var det ganske bra.

Det hevdes at med den gasseren og Thorley header pluss 2" eksosanlegg skal dyno vise økning fra originale 63 HK til 80 HK, og om det stemmer bør det være veldig godt merkbart.

Jeg er usikker i farta på hvilket trykk original bensinpumpe gir, men trodde det var innenfor det forgasseren tillater. Men skal sjekke det opp. Forgasseren skal ha maks 3,5 psi