Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#501 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 07:16

QUOTE(Svein54 @ 4 May 2009, 06:58) <{POST_SNAPBACK}>
Ellers var Gunnar litt engstelig

Ja, det er ikke noe morsomt å sitte på høyre side uten ratt og pedaler. Og bak rattet slapp jeg jo ikke til. Husk jeg er vant til SJ med tilhenger og hvor stabil den er i litt hastighet. Ikke rart jeg blir lit engstelig.

Har faktisk kjørt 3500 km med SJ side i februar. Bilene skal brukes ;-)

QUOTE(sven @ 4 May 2009, 00:50) <{POST_SNAPBACK}>
morro lesing Gunnar:)

er forresten ikke eneste kravet til bøyle i terrengtouring at den skal være 4 punkts? fram til i år har vel standard targa vært godkjent....

Har ikke sjekket, men troddde det var at den skulle være av en bestemt dimensjon (minimum) og laget av ett stykke sømløst usveiset rør. Denne bøyla er delt i tre men tåler nok fryktelig mye mer enn den originale targaen som ble godkjent tidligere. Men som sagt er bøyla meget enkel å bytte ut ved behov.

Edited by Nöcke Gunnar, 04 May 2009 - 07:22.

#502 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 07:17

Bilder fra Tysklandsturen ligger på forrige side.

Edited by Nöcke Gunnar, 04 May 2009 - 07:18.

#503 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 08:41

Ser ut som en kjempetur!
Flott med bilder og slikt, skikkelig moro å lese smile.gif

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#504 TEL

TEL

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 97 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 13:31

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 16 Apr 2009, 19:06) <{POST_SNAPBACK}>
Da er gasseren på plass. Veldig enkelt å montere den. Flyttet over slangen fra luftingen av toppdekslet, bensinslangen og vakumslangen til vacum-advance på fordeleren. Resten av slangene som gikk in på originalforgasseren plugget jeg bare igjen. Koblet på gasswire, sjekket slakken og at pedalen i bunn var full gass.

Litt kjøring på starteren, ca 10 sek to ganger, pumpet litt på gassen og så var den i gang.

En helt ny bil. Stabil pen tomgang på under 1000 rpm og fin respons på rusing.

Prøvekjøring var en drøm, kjapp respons og skikkelig lyd når den andre porten åpner for ikke å snakke om bedre drag. Jeg vil anslå MINST 15 til 20 HK. i forhold til min gamle forgasser. Den var absolutt ikke optimal og det resulterte i at bilen før gikk en del dårligere enn andre jeg har hatt med godt justerte originalgassere.

MEN det er ingen av originalgasserne som har vært i nærheten av dette, jeg vil tippe at det gir godt og vel 10 HK i forhold til en optimalt justert originalgasser. 63 kontra 75 HK er absolutt merkbar forskjell på en så lett bil.

Kan absolutt anbefale forgasseren, på lørdag skal jeg sjekke forbruket på langkjøring. Det blir spennende.

Da legger jeg også inn noen bilder.

Hvor bestillte du den gasseren?

#505 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 14:58

QUOTE(TEL @ 11 May 2009, 14:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor bestillte du den gasseren?

Roadless Gear http://www.roadlessg...nt2/merchant.mv?

#506 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 19:16

Har kjøpt meg en SJ 413 JX cab i dag. Balja er rusten så den burde egentlig bare blitt brukt til en skogsbil. Samme med skjermene, en god del rust i hjulbuene. Men dørene og panseret er rustfrie og canvastaket (lav type) er nytt og fint. Originalt baksete med belte og det hele. Forgasseren er grei og virker som den skal også.

Det blir å plukke den ren for deler og kvitte seg med resten. Noen som trenger billige deler?

Balje og forskjermer gis bort til skogsbil. Eller kanskje noen vil kjøpe seg en billig skogsbil etter at jeg har tatt vekk canvastaket og baksetet? Flere muligheter her.

Har papirer på ramma. Alt i orden med papirene, forrige eier er politi.

#507 MOE413

MOE413

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 19:20

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 11 May 2009, 20:16) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjøpt meg en SJ 413 JX cab i dag. Balja er rusten så den burde egentlig bare blitt brukt til en skogsbil. Samme med skjermene, en god del rust i hjulbuene. Men dørene og panseret er rustfrie og canvastaket (lav type) er nytt og fint. Originalt baksete med belte og det hele. Forgasseren er grei og virker som den skal også.

Det blir å plukke den ren for deler og kvitte seg med resten. Noen som trenger billige deler?

Balje og forskjermer gis bort til skogsbil. Eller kanskje noen vil kjøpe seg en billig skogsbil etter at jeg har tatt vekk canvastaket og baksetet? Flere muligheter her.

Har papirer på ramma. Alt i orden med papirene, forrige eier er politi.

bilder? evt pris?

4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#508 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 19:51

QUOTE(MOE413 @ 11 May 2009, 20:20) <{POST_SNAPBACK}>
bilder? evt pris?

Selger bilen uten canvastaket og baksete for 3 tusen med canvastaket og baksete vil jeg ha 4500. Canvastaket er så godt som splunk nytt. Det er med papirer på ramma og mulighet for 1500 i vrakpant om du skreller den for deler. Forgasser, motor, girkasse, fordelingskasse bør innkassere over 1500 kroner så da går det i pluss. Eller så har du en skogsbil som rusler og går. Bygger du en skogsbil av den skal likevel skjermbuene kappes vekk og det er der den værste rusten finnes.

Skal legge ut bilder i morgen ettermiddag, må bare få ladet opp kameraet først og få tak i en USB-ledning.

Edited by Nöcke Gunnar, 11 May 2009 - 19:53.

#509 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 22:16

Fant selvsagt ikke rett USB-kabel i dag.

Men var ute og kjørte med bilen i dag. Starter greit og går bra. Forgasseren ser ut til å være i god stand. Et stempel og lager i motoren oppgis å ha blitt byttet for to år siden og siste året har den stått i garasjen.

Tight og fin i styring og fjæring, har motorvarmer og hengerfeste. Alt virker greit som det skal, men en god del rust på balja. Kan bli en ypperlig skogsbil. Ser ikke ut til å være noe rust i ramma.

Ikke noe problem for en kjøper å kjøre den hjem for egen maskin.

Bilder skal prioriteres i morgen.

#510 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 08:58

Skjønner ikke hvor du finner alle disse billig zukiene jeg Gunnar, synes jeg sitter på nettet og leter hver eneste dag jeg...
Tlf: 98883546

#511 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 09:45

GUNNAR, den nye ukronede SJ/LJ kongen. biggrin.gif Gunnar kan snart lage eget suki treff med alle de bilene. cool.gif
Bruk heller tid i garasjen Roar, så tar Gunnar av seg kjøp og salg av SJ'er. tongue.gif biggrin.gif

#512 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 12:52

hehe Jævelig bra svein=P

#513 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

hehe Jævelig bra svein=P

#514 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

hehe Jævelig bra svein=P

#515 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 13:28

QUOTE(Roar Hovet @ 13 May 2009, 09:58) <{POST_SNAPBACK}>
Skjønner ikke hvor du finner alle disse billig zukiene jeg Gunnar, synes jeg sitter på nettet og leter hver eneste dag jeg...

Det er ikke meg som finner dem, de der dem som finner meg. :-)) La de små suzuki komme til meg og hindre dem ikke deri. Allah Akbar.

#516 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 13:41

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 May 2009, 14:28) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ikke meg som finner dem, de der dem som finner meg. :-)) La de små suzuki komme til meg og hindre dem ikke deri. Allah Akbar.

HAHAHAHAHAHA...... Men jeg tror deg....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#517 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 19:02

QUOTE(Svein54 @ 13 May 2009, 10:45) <{POST_SNAPBACK}>
GUNNAR, den nye ukronede SJ/LJ kongen. biggrin.gif Gunnar kan snart lage eget suki treff med alle de bilene. cool.gif
Bruk heller tid i garasjen Roar, så tar Gunnar av seg kjøp og salg av SJ'er. tongue.gif biggrin.gif

Jadajadajada, skal ut i garasjen nå og pusse ned samurai akslene, du vet, jeg kan jo ikke ha noen som er møkkete og dårlig malt jeg...

Hadde jeg hatt pengene til overs nå Gunnar, så hadde jeg kjøpt den SJ'n av deg, altids kjekt å ha. Hadde bare vært å rydde plass til den ved siden av garasjen det (dvs å dytte den LWB'n lenger inn).
Tlf: 98883546

#518 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 21:02

QUOTE(Roar Hovet @ 13 May 2009, 20:02) <{POST_SNAPBACK}>
Jadajadajada, skal ut i garasjen nå og pusse ned samurai akslene, du vet, jeg kan jo ikke ha noen som er møkkete og dårlig malt jeg...

Hadde jeg hatt pengene til overs nå Gunnar, så hadde jeg kjøpt den SJ'n av deg, altids kjekt å ha. Hadde bare vært å rydde plass til den ved siden av garasjen det (dvs å dytte den LWB'n lenger inn).

SJ blir det alltids nok å få tak i av. Det som var litt spesielt med denne er at forgasseren virketså inmari bra. Så jevn og fin tomgang rundt 800 turn. Rusing og litt herjing på gassen, likevel la den seg javn ned på 800 turn. Sjelden vare. Var tight og fin i fjæringa, men mye rust i balja, den var ikke brukbar til annet enn skogsbil.

Jeg skal ikke ha fler enn de to SJ jeg har nå, men jeg skal se om jeg kan spore opp en LJ50 ett eller annet sted i verden til en vettug pris.

Den LJ80Q som selges i Bodø hadde jeg nok kjøpt om den hadde stått sør for Steinkjer. Hele gulvet er ute og canvasen mangler og tilstanden på motoren er uviss. Men skjermer, panser og dører ser ut til å være i god stand. Men 20 timers kjøring hver vei. Litt langt. Og ikke har jeg noe sted å sette den inn heller nå. Det er også et problem.
Har allerede to biler jeg ikke har hatt plass til å ta hjem.

#519 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 14 May 2009 - 08:36

Det er det jeg sier, at vi gærne har det godt. biggrin.gif

Er det noen som har 2 stk firkantrør på 60mm utvendig og 52mm innvendig, skal være til vinsjfester. Trenger 2 lengder a 250mm.

#520 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 June 2009 - 15:35

Først har jeg fått en enorm oljelekkasje som viste seg å komme fra de mekaniske bensinpumpa. Det rant olje ut av luftehullet på undersiden av pumpa.

I bensinpumpa sitter det en tetting nederst som hindrer olje i å komme opp i midtre del av pumpa samt at selve membranen hindrer bensin i å komme ned i midtre del av pumpa.

Ingen av disse delene kan byttes ut siden pumpa er montert i en spesialmaskin som klemmer fast øvre del.

Så fikk jeg ei pumpe av Svein og monterte den: Resultatet var en gedigen bensinlekkasje rundt hele den øvre membranen.

Tok av den og hentet ei pumpe ute hos Roar: Resultatet var absolutt ikke noe sug i pumpa. Den ene av de t innvendige ventilene som sitter hver sin veg i de to tårnene hadde sannsynligvis stivnet/tørket inn og dermed virket ikke skiten.

Resultatet er at på torsdag ettermiddag sitter jeg uten bil og i helga er det treff så jeg må se om jeg kan få tak i ei elektrisk pumpe og montere på ellers blir det hjemmehelg på meg.

Attached Thumbnails

• 14062009058.jpg
  • 14062009057.jpg
  • 14062009060.jpg
  • 14062009060.jpg

Edited by Nöcke Gunnar, 18 June 2009 - 15:53.