Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#481 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 April 2009 - 18:06

Da er gasseren på plass. Veldig enkelt å montere den. Flyttet over slangen fra luftingen av toppdekslet, bensinslangen og vakumslangen til vacum-advance på fordeleren. Resten av slangene som gikk in på originalforgasseren plugget jeg bare igjen. Koblet på gasswire, sjekket slakken og at pedalen i bunn var full gass.

Litt kjøring på starteren, ca 10 sek to ganger, pumpet litt på gassen og så var den i gang.

En helt ny bil. Stabil pen tomgang på under 1000 rpm og fin respons på rusing.

Prøvekjøring var en drøm, kjapp respons og skikkelig lyd når den andre porten åpner for ikke å snakke om bedre drag. Jeg vil anslå MINST 15 til 20 HK. i forhold til min gamle forgasser. Den var absolutt ikke optimal og det resulterte i at bilen før gikk en del dårligere enn andre jeg har hatt med godt justerte originalgassere.

MEN det er ingen av originalgasserne som har vært i nærheten av dette, jeg vil tippe at det gir godt og vel 10 HK i forhold til en optimalt justert originalgasser. 63 kontra 75 HK er absolutt merkbar forskjell på en så lett bil.

Kan absolutt anbefale forgasseren, på lørdag skal jeg sjekke forbruket på langkjøring. Det blir spennende.

Da legger jeg også inn noen bilder.

Edited by Nöcke Gunnar, 16 April 2009 - 18:08.

#482 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 16 April 2009 - 18:39

Godt å høre at det fungerer etter posten's harhente håntering.

#483 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 April 2009 - 19:53

QUOTE(Svein54 @ 16 Apr 2009, 19:39) <{POST_SNAPBACK}>
Godt å høre at det fungerer etter posten's harhente håntering.

Jeg har montert på et juletre av en kobling som erstatning for den posten klarte knekke, samt at choken er plukket vekk frem til jeg finner et nytt lokk. Får rote litt rundt på skroten utpå sommeren.

Men det går jævli bra.

#484 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 April 2009 - 23:22

husj.. no savner eg weberen min..

Er du heime i pinsa Gunnar? er på Frya då og skal rive meg laus frå kona og hunder og ta en avstikker på dagtid tenkte eg..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#485 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 April 2009 - 22:01

QUOTE(yakuza @ 18 Apr 2009, 00:22) <{POST_SNAPBACK}>
husj.. no savner eg weberen min..

Er du heime i pinsa Gunnar? er på Frya då og skal rive meg laus frå kona og hunder og ta en avstikker på dagtid tenkte eg..

Pinsa, første helga i juni? Jeg har revet meg løs fra "kona" for godt så hvor jeg er rundt de tider vet jeg ikke, men vi kan høre nærmere datoen. Holder på å flytte alt av suki ned til Horten.

Kjørte et lass med SJ med henger i går. Gammel tung henger med ca 500 kg på hengeren og 200 kg bak i bilen. Det var tungt for den, men pp bakkene på E6 sør for Olavsgård opp bakkene retning Oslo klarte jeg holde bilen over 85 km/t hele veien. Men det tok bensin, til de grader.

#486 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 April 2009 - 10:47

Jeg skulle absolutt ikke fylt syntetisk 10-40 olje på motoren. Det RANT ut av alle sprekker og pakninger og ble dam under bilen når jeg stoppet. Fra Trondheim til Lillehammer rant det ut 1 LITER med olje.

Jeg burde jo visst bedre.

Har fylt på mineralolje igjen 10-30 olje. Nå begynner det se bedre ut, bare minimale lekkasjer. Kjører pent og pyntelig så det kanskje setter seg.

IKKE fyll på syntetisk på en gammel motor som er tett og fin med mineralolje. Da kommer lekasjene.

#487 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 April 2009 - 11:02

grunnen til det er at den syntetiske sammen med å være mye tynnere, har e svært rensende effekt, så den dreper pakninger og simmeringer og slikt som er gjennomsyret med olje og koks...

#488 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 April 2009 - 20:05

QUOTE(sven @ 25 Apr 2009, 12:02) <{POST_SNAPBACK}>
grunnen til det er at den syntetiske sammen med å være mye tynnere, har e svært rensende effekt, så den dreper pakninger og simmeringer og slikt som er gjennomsyret med olje og koks...

Ja, og etter 25 år er det nok mange steder det ikke er noe igjen av pakningen. Den er tæret bort for lenge siden og slagg er det som holder det tett. Da er rensing lite lurt.

Det lekker en del enda, men ikke i nærheten så ille. Om jeg spyler den under rett før jeg kjører den inn på EU-kontroll kommer jeg nok kanskje unna med det.

#489 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 April 2009 - 23:11

kommer litt an på han som har kontrollen og...

han jeg pleier å bruke er ikke så nøye på slikt, mye mer nøye på det som er farlig... bremser, understell og slikt...

#490 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 April 2009 - 07:48

Jeg har funnet et tetningsstoff for motoren din Gunnar, det heter Omega.En kompis som driver bilverksted har dette på lager. Beregnet på gamle motorer og tetter pakninger.

#491 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 26 April 2009 - 14:12

Blir skeptisk jeg når jeg hører snakk om tettningsstoff. Hvis guffa tetter steder hvor det er lekkasje, vil det ikke tette oljekanaler og slikt også?
Tlf: 98883546

#492 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 10:49

QUOTE(Roar Hovet @ 26 Apr 2009, 15:12) <{POST_SNAPBACK}>
Blir skeptisk jeg når jeg hører snakk om tettningsstoff. Hvis guffa tetter steder hvor det er lekkasje, vil det ikke tette oljekanaler og slikt også?

Ja det er jeg absolutt enig i, men jeg har brukt guffe på radiator som har hatt smålekk et par ganger og det virket helt topp.

Og hadde jeg fått bort det som lekker nå ahdde det vært greit for motoren går veldig bra og det er en fryd å stå å høre på når jeg står og sviver på rundt 700 turn på tomgang. Hører bare litt sugelyd fra gasseren og litt stille motorlyder så det er synd å måtte hive ut en motor som er så grei på grunn av litt oljelekk.

Men den skal ha nye dempere, kostet faa.. 4 lapper for de fire demperne og da fikk jeg et par hundre i avslag. Nye fjærer så blir den stabilere enn noen gang, bedre enn ny.

En bodylift også, med Tüv. Trailmaster dempere pluss 50 mm (eller egentlig 3") hevefjærer. Det blir gulle godt.

I dag reiser vi til Flensburg.

#493 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 14:47

GOD TUR

#494 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2009 - 21:50

QUOTE(sven @ 27 Apr 2009, 15:47) <{POST_SNAPBACK}>
GOD TUR

Hjemme. Glassfiberkarosset er MYE lettere enn vi trodde. Den gamle balja er tung å løfte om en tar tak foran i torpedoveggen og løfter opp karosseriet når det ligger løst på gulvet. Glassfiberkarosset løfter jeg greit med to fingre på hver hånd.

Vi må bare få veid hva forskjellen egentlig er. Den er i alle fall stor.

Bilder og mer fra turen kommer i morgen. Knall tur.

#495 Tommy

Tommy

Pirate....

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 30 April 2009 - 06:12

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 29 Apr 2009, 22:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hjemme. Glassfiberkarosset er MYE lettere enn vi trodde. Den gamle balja er tung å løfte om en tar tak foran i torpedoveggen og løfter opp karosseriet når det ligger løst på gulvet. Glassfiberkarosset løfter jeg greit med to fingre på hver hånd.

Vi må bare få veid hva forskjellen egentlig er. Den er i alle fall stor.

Bilder og mer fra turen kommer i morgen. Knall tur.

Jepp... kan bekreftes på LJ80 også... forskjellen er STOR
Tommy Olsen

#496 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 21:45

Litt sent ute kanskje, men her er litt fra Tysklandsturen som Svein54 og jeg var på.

Vi bestilte glassfiber fra Weiss Design http://www.weiss-des...hnik/index.html og ba om at det skulle leveres til speditør i Flensburg som ligger rett over grensa fra Danmark.

Dermed ble det kortere veg for å hente varene samt at vi selv tok det over grensa, og med utenlandsopphold over 24 timer kan en ta inn en del varer uten å betale avgift. Glassfiberdelene ble betalt på forskudd for å slippe enklere unna med den tyske speditøren.

ColorLine gir ut en del gratisturer og masse rimelige turer. Vi dro gratis fra Larvik til Hirtshals.

DSC02932.JPG Svein ivrig på kaia Larvik.

Ved siden av Flensburger Förde Trans som spedisjonsbyrået heter ligger det et kort-hotel.

Putt kredittkortet i automaten og bestill rom. Så får du en kode og kan bruke den for å komme inn. Overnatting med frokost for 2 personer kom på 62 Euro.
Jeg deler ikke seng eller dyne med Svein54. Gjett hvem som måtte klatre opp i køya. Svein snorka i veg før jeg var ute fra badet så det var bare å klatre.

DSC02934.JPG

Rommet var kjempebra, rent med dusj og toalett.

Avkjøringen til Handewitt som stede heter er andre avkjørsel på Autobahn etter grenseovergangen. Lett å finne.
DSC02936.JPG DSC02937.JPG

Svein hadde ansvaret for å få tak i bil som var stor nok, men når pallene med baljene kom ble jeg litt svett. De gikk ikke inn gjennom bakdøra før på andre forsøket. En måtte på taket. Heldigvis hadde Svein tenkt på takstativ. Men stropper. Svein: Hyssing med ei lita klemme på er ikke en stropp, det der skal du mobbes for i laang tid.

Vi fikk lastet opp til slutt.

DSC02939.JPG DSC02941.JPG

På samme sted ligger det et digert handlesenter hvor en kan kjøpe mineralvann og øl på utførsel TAX FREE
http://www.scandinav...ra-butiker.html

Brus ca NOK 2,15 og øl halvliterbokser ca NOK 5,-. Kvote er noe skit, danskene handlet i tilhengere. Vi derimot.

DSC02940.JPG

Egentlig lurte jeg på om jeg skulle kutte ut hele offroadgreia og bare gå tilbake til MC, litt modda i forhold til R1 men likevel fristende.

DSC02942.JPG

Turen hjem gikk knasende fint og jeg må nå rydde plass til enda mere deler til prosjektet mitt som snart har alle delene på plass men det mangler en eneste godkjenning fra BT og det tar litt tid.

Så først flytting av litt dekk DSC02958.JPG

Og slik ser delene ut. Glassfiberbalje med Tüv samt skjermer, baklem, ruteramme og veltebøyle MED Tüv.

DSC02959.JPG , DSC02961.JPG

DSC02962.JPG , DSC02965.JPG

Kan absolutt anbefale andre å gjøre det på samme måte for å spare penger når en bestiller større ting hvor en kan spare både transport og annet.

Edited by Nöcke Gunnar, 04 May 2009 - 07:09.

#497 epa b loco

epa b loco

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 21:54

Hvorfor ikke lage en bøyle som blir godkjent i terrengtouring?

#498 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 22:20

QUOTE(epa b loco @ 3 May 2009, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor ikke lage en bøyle som blir godkjent i terrengtouring?

Godt poeng som jeg og Svein har diskutert. Denne bøyla er det Tüv-papirer på, men den er veldig lett å bytte ut med ei hel bøyle slik at den går gjennom i terrengtouring.

Bøyla kommer i alle fall til å bli brukt for å få godkjent bøyle skrevet inn i vognkortet.

#499 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 23:50

morro lesing Gunnar:)

er forresten ikke eneste kravet tul bøyle i terrengtouring at den skal være 4 punkts? fram til i år har vel standard targa vært godkjent....

#500 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 05:58

Vi hadde en kjemetur og tro det eller ei, men vi ble stoppet i tollen inn til Danmark fra Tyskeland. tollern spurte om vi hadde for mye, noe vi jo kunne bekrefte at vi ikke hadde whistle.gif tollern smilte og sa at dere har jo så små kvoter i Norge og vinket oss videre. Ellers var Gunnar litt engstelig på vei nedover da jeg passerte 160 med transportern. rolleyes2.gif men jeg kunne berolige han med at bilen ikke gikk fortere. rolleyes.gif På båten hjem ble vi plasert sammen med alle traielere pga. høyden, 2,74m og dette reddet all brusen vi kjøpte + litt øl. Sistemann ut av ferja kl.2,30 om natta og varebilen foran oss ble vinket inn.
Tror naboene til Gunnar lurte litt da vi kl.3 om natten lesset ut en hel bil og la på plenen.